Toyota Mirai
De afgelopen jaren is er door Toyota vooral ingezet op hybride-aandrijving. Komt daar spoedig verandering in?

De Toyota Prius is een succesverhaal, sinds de komst van de auto in 1997 laten de verkopen een opwaartse lijn zien. De auto is genormaliseerd, bovendien is een hybride bij Toyota niet vanzelfsprekend meer een Prius. Meer en meer modellen worden voorzien van een dergelijke zuinige aandrijflijn, luxemerk Lexus levert vrijwel uitsluitend hybrides. Daarnaast is er de Toyota Mirai. Een auto die mondjesmaat wordt verkocht, de markt voor auto’s met een brandstofcel is nu eenmaal beperkt. Allicht verandert dat, maar het zou ook zomaar kunnen dat elektrische auto’s nog een pak populairder worden.

Wat brengen de toekomstplannen van Toyota? Ook deze autobouwer lijkt in te gaan zetten op een veelvoud van aandrijflijnen. Er bestaat niet meer zoiets als de ideale aandrijflijn. Tegenover CNBC (video) heeft vice-president Bob Carter van Toyota North America te kennen gegeven dat een Toyota een hybride, plugin, volledig elektrische auto of brandstofcelauto kan zijn. In 2025 moet elk model ook beschikbaar zijn met (deels) elektrische aandrijving.

Intussen wordt er ook voorgesorteerd op volledig elektrische auto’s. Toyota en Panasonic hebben een joint venture opgericht voor de productie van accupakketten. Panasonic is medeverantwoordelijk voor de accupakketten in Tesla’s Gigafactory en is derhalve zeer deskundig. Toyota op zijn beurt heeft de nodige kennis van de markt en productieprocessen. Door dit samenwerkingsverband wordt een tekort aan accupakketten bij voorbaat voorkomen.

Wel is het onduidelijk wanneer de eerste volledig ev van Toyota op de markt komt. Eerder is bekend gemaakt dat er door Mazda, Toyota en toeleverancier Denso wordt gewerkt aan een elektrische auto.

Beeld: Toyota Mirai


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.