Om te laten zien dat Toyota met haar modellengamma eigenlijk koploper is van de hybriderace in autoland, is het niet meer dan logisch dat het merk hoofdsponsor van Ecomobiel is. De groengezinde mobiliteitsbeurs die volgende week dinsdag en woensdag plaatsvindt. En voor de gelegenheid nemen ze dus vijf primeurs mee naar Nederland.

Als eerste de moneycows van het merk: de onlangs uitgebreide Prius-familie. Voor wie vijf zitplaatsen te weinig is heeft Toyota de Prius Wagon in de aanbieding. Zelfde hybride-aandrijflijn, een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer en 14% bijtelling indien zakelijk gereden.

De Prius als stekkerdoos
De Prius plug-in is wellicht nog veel interessanter. Het is de eerste keer dat de productieversie in Nederland te zien is en de auto heeft een vier maal grotere accucapaciteit dan een reguliere Prius. Dat betekent 23 kilometer volledig elektrisch rijden en een gemiddeld verbruik van 2,1 liter per 100 kilometer. Het aantal grammetjes CO2 dat per km wordt uitgestoten is eveneens gering. Met 49 gram mag de Prius-met-stekker dan ook verwelkomt worden in de klasse met 0% bijtelling. Nederlandse prijzen van deze Prius en de Wagon moeten we je nog even schuldig blijven.

De Yaris krijgt e-power
Ook aanwezig en niet geheel onbelangrijk is de hybrideversie van de Yaris. Een auto met een gedownsizede versie van Toyota’s hybride-aandrijflijn onder het plaatwerk en een dak vol krachtige zonnecellen. Deze leveren genoeg stroom om de airconditioning zelfstandig te laten functioneren, wat het verbruik van de auto verder drukt. De verbruikscijfers zijn nog niet bekend (het is immers nog een concept) maar in de aanloop van zijn verkoopstart medio 2012 gaan we daar ongetwijfeld meer over horen. Dan zullen we zien of deze B-segmenter echt zo zuinig wordt als ze nu beweren.

Toyota aan de waterdamp
De overige twee Nederlandse primeurs zijn de Toyota iQ EV concept en een waterstofauto. eerstgenoemde heeft een platte batterij in de bodmeplaat en kan +/- 100 km afleggen op één lading. Volgend jaar moet begonnen worden met een beperkte productie hiervan. De waterstofauto is een conceptje waarmee in Japan volop getest wordt. In 2015 willen ze iets hebben dat volledig operationeel is en enkel waterdamp uitstoot. Welke carrosserie er dus om die waterstoftechniek wordt gebouwd is onbekend, maar er gaan geluiden op dat het een volledig nieuw model wordt.


Meer lezen over: , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.