Toyota Mirai
Iedereen een auto met brandstofcel? Die kant moet het volgens Toyota wel op gaan, zodat iedereen die dat wil op waterstof kan gaan rijden.

Momenteel is de waterstofauto nog een vrij beperkt fenomeen. Er zijn niet meer dan enkele auto’s op de markt, de specialisten zijn Toyota en Hyundai. De eerste wil nu echt werk gaan maken van waterstof. Dat lijkt de enige optie te zijn om deze brandstof tot een succes te maken. Als de auto’s, bussen of vrachtwagens er niet zijn, dan stijgt het aantal waterstoftankstations ook maar mondjesmaat. Het is wel de bedoeling om zoiets rendabel te krijgen.

De Toyota Mirai is alweer enige tijd op de markt, dus het is zaak voor Toyota om na te denken over de volgende generatie waterstofauto’s. Een voorproefje op wat zou moeten komen is al gegeven, dat is de Toyota Fine-Comfort Ride. Of die mpv werkelijkheid wordt, is de vraag. Wel is duidelijk dat er meer Toyota’s op waterstof komen. Yoshikazu Tanaka, hoofd ontwikkelaar van de Mirai, heeft in een interview met Reuters laten weten dat overgeschakeld op massaproductie. Dat betekent bijvoorbeeld dat er minder kostbare metalen gebruikt worden in de brandstofcel en dat de aandrijving zowel eenvoudiger als krachtiger wordt. De Mirai wordt nu nog deels met de hand geassembleerd, maar dat kan niet blijven duren.

Rond 2025 moet het aanbod aan waterstofauto’s zijn uitgebreid met suv’s, pickups en (lichte) vrachtwagens. De volgende Toyota Mirai moet uiteindelijk eerst ongeveer 750 kilometer ver komen, maar later verbetert dit naar 1.000 kilometer. Na 2020 verwacht Toyota jaarlijks 30.000 auto’s met een brandstofcel te kunnen verkopen, nog steeds geen enorm aantal maar nu lig de verkoop op slechts tien procent daarvan.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Range maakt met waterstof echt niks uit….

Ik begrijp steeds minder van die drang naar waterstof.

Momenteel kun je gewoon direct een enorme afstand uiterst comfortabel op elektriciteit rijden, normaal bij huis opladen en eventueel onderweg snelladen als je echt ver moet.
Wat voegt waterstof daar aan toe behalve een heel gecompliceerd duur voertuig, een laag rendement net als een benzinemotor en heel weinig tankmogelijkheden waar je dus níét zonder kunt.

20 jaar geleden had Toyota een voorsprong met hun hybride techniek, daarna zijn ze de mist in gegaan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.