Een jaar lang gaan reguliere berijders in het Japanse Aichi hun Prius Plug-in draadloos laden om inzicht te krijgen in onder meer het gebruiksgemak en de accuratesse van het systeem in de praktijk.

Het doel van de praktijktest is om het draadloos oplaadsysteem te perfectioneren, zodat het in productie kan worden genomen. Het idee om auto’s draadloos op te laden is niet nieuw, maar kende in de praktijk een aantal grote uitdagingen. Bij het draadloos opladen wordt een auto boven een spoel geparkeerd waarna energie overgebracht wordt op een spoel in de auto. De afstand tussen de twee spoelen mag daarbij echter niet groter zijn dan een paar millimeter. Dat blijkt in de praktijk een probleem omdat elke auto een andere bodemspeling heeft. Nog los van type en uitvoering, is immers ook belading van invloed op de afstand tussen wegdek en bodem.

Nieuw systeem zorgt voor gebruiksgemak

Het systeem dat Toyota nu in de praktijk test, maakt gebruik van magnetische resonantie. Hoewel ook dit principe gebruik maakt van spoelen, luistert de afstand tussen het in de bestrating verwerkte oplaadpunt en de spoel in de auto minder nauw. Dat verhoogt het gebruiksgemak voor de berijder in de dagelijkse praktijk. Om het de chauffeur helemaal makkelijk te maken: deze weet zich ook nog eens geholpen door een nieuw ontwikkelde versie van het Toyota Intelligent Parking Assist.

Volle batterij in 90 minuten

Het draadloos volledig opladen van een Prius Plug-in gaat net zo snel als het opladen van de batterij via een kabel. In beide gevallen neemt dat 90 minuten in beslag. Toyota gaat er vanuit dat de oplaaddiscipline van de bestuurders verder verbetert als ze geen kabel meer hoeven te gebruiken. Het spreekt voor zich dat het oplaadstation in het wegdek niet alleen berekend is op auto’s die er overheen rijden, maar is bovendien zo ontwikkeld dat het andere elektronische apparatuur niet stoort.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.