Toyota Prius van de laatste modelgeneratie
Gaat dat werken of is het mosterd na de maaltijd?

Er is een periode geweest waarin hybrides niet aan te slepen waren. Belegen grapjes konden niet verhinderen dat de Toyota Prius in eigen land een heus verkoopsucces was. Een combinatie van zuinigheid en een fiscaal vriendelijk bijtellingsregime oefenen nu eenmaal een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op de Nederlander. Maar inmiddels moet het een volledig elektrische auto zijn, of op zijn minst een plugin-hybride. Daar valt veel voor te zeggen.

Toyota vindt het zonde om zijn hybridetechniek een stille dood te laten sterven. Het Japanse merk heeft besloten om alle 23.740 patenten vrij te geven. Voor het gebruik worden geen royalties verwacht. Als ervoor wordt betaald, dan krijgen andere automerken zelfs hulp bij het ontwikkelen van hybrides. Er kan dan ook aanspraak worden gemaakt op technologie van Toyota, waaronder elektromotoren, batterijen en stuureenheden (Electronic Control Units).

Sinds 1997 is de hybride bij Toyota productierijp, het is het jaar waarin de Prius debuteerde. Inmiddels zijn er bij Toyota wel wat plannen voor een volledig elektrische auto, maar echt veel haast lijkt daar niet achter te zitten. Ook is er de Toyota Mirai, met brandstofcel. Voor waterstoftechnologie heeft Toyota de patenten eerder al vrijgegeven.

Tesla doet overigens hetzelfde, vanuit een streven om meer elektrische auto’s op de weg te krijgen, heeft het merk al enige jaren terug zijn patenten vrijgegeven.

Beeld: Toyota Prius van de laatste modelgeneratie


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.