Toyota
Het merk zal vanaf begin 2017 starten met de verkoop van Fuel Cell bussen op waterstofgas.

Deze OV-bussen worden vooralsnog uitsluitend in Japan aangeboden. Toyota zal de bussen voornamelijk in de regio Tokio inzetten, omdat daar al een waterstofinfrastructuur is opgebouwd op basis van het Strategic Energy Plan van de Japanse regering.

Na uitgebreide praktijktests heeft de ‘Tokyo Metropolitan Government’ nu concrete plannen om de Toyota ‘FC Bus’ – zoals de officiële naam luidt – als transportmiddel op vaste buslijnen in te zetten. Dit moet ertoe bijdragen dat inwoners van Tokio de door een brandstofcel aangedreven bus als een nieuwe, schone vorm van openbaar vervoer omarmen. Tokio is een van de grootste metropolen ter wereld, waarbij een goede luchtkwaliteit voor de inwoners van groot belang wordt geacht.

De Toyota FC Bus biedt 26 zitplaatsen en 50 staanplaatsen en is voorzien van het ‘Toyota Fuel Cell System’ (TFCS) gebaseerd op dat van de Toyota Mirai. De batterij heeft een energiecapaciteit van 235 kilowattuur (kWh). De Toyota FC bus wordt getankt op een druk van 700 bar, die gelijk is aan de druk van de Toyota Mirai, waardoor van dezelfde waterstofinfrastructuur gebruik kan worden gemaakt. De actieradius bedraagt circa 500 kilometer.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.