Zo komt de vrachtwagen in het vervolg verder op een tank.

Al geruime tijd voert Toyota tests uit met een waterstoftruck. Vooralsnog heeft dat nog niet tot een productieversie geleid. In de eerste plaats zal Toyota meer te weten willen komen over de levensvatbaarheid van een een vrachtwagen met brandstofcel.

De truck van dienst is een omgebouwde Kenworth T680. Een typisch Amerikaanse trekker met een behoorlijke neus, waarbij niet anders dan een lange trailer hoort. De vrachtwagen heeft de brandstofcel van de nieuwe Toyota Mirai gekregen. De zes waterstoftanks hebben hetzelfde formaat als bij de eerdere waterstoftruck, terwijl het lithium ion-accupakket is gegroeid. Dat laatste zorgt voor een soepeler rijervaring. Met een belading van 36 ton komt de vrachtwagen bijna 500 kilometer (300 mijl) ver.

Deze nieuwe aandrijflijn wordt door Toyota gezien als de laatste stap voorafgaand aan de productiefase. Er is Toyota veel aan gelegen om waterstof tot een groot succes te maken.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.