Toyota doet vandaag, niet geheel toevallig bij de start van Ecomobiel 2012, een oproep aan de overheid omtrent openbare oplaadmogelijkheden. Het laten afsterven van Stichting e-laad kan volgens de Japanse hybridespecialist zorgen voor een stagnatie in groen vervoer.

De overheid zou snel haar verantwoordelijkheid moeten nemen en zorgen dat de uitrol van de openbare oplaadinfrastructuur door kan blijven gaan. Zeker nu bekend is dat Stichting e-laad geen oplaadpunten meer kan realiseren. “Een versnelling van de openbare oplaadinfrastructuur, dát is wat we nodig hebben”, aldus Pieter van der Velden, algemeen directeur Toyota Nederland.

Op Ecomobiel zal Pieter van der Velden ervoor pleiten om de implementatie van de nationale oplaadinfrastructuur te versnellen. “In ons land zijn er al veel initiatieven om elektrisch oplaadbaar rijden te bevorderen. Tegelijk zien we nog steeds drempels die de échte doorbraak frustreren.”

Onduidelijkheid rondom realisatie publieke oplaadpalen
De Stichting e-laad heeft eind september aangegeven dat het budget om oplaadpalen te plaatsen op is. Hun target van 10.000 oplaadpalen is niet gerealiseerd. “Maar ook gemeenten worstelen met de uitrol van de oplaadinfrastructuur. Sommige voeren bij een aanvraag voor plaatsing een royaal, meewerkend beleid terwijl andere gemeenten een op het oog restrictief beleid voeren. Dat is fnuikend voor het succes van de nu snel toenemende vraag naar schoon en elektrisch oplaadbaar vervoer in Nederland.”

Toyota heeft hier zelf baat bij, want auto’s als de Toyota Prius Plug-in Hybrid zorgen voor een versnelde groei van de laadinfrastructuur, die essentieel is voor het succes van de volledige elektrische auto. Al kun je tot die tijd natuurlijk een gewone Prius kopen.

Oplossingen
Van der Velden: “Natuurlijk is er al veel gebeurd om de oplaadinfrastructuur in Nederland op te zetten. Maar er moet nu méér gebeuren. Als we niet gezamenlijk doorpakken, wordt het tekort aan oplaadpunten snel groter. We zien een aantal pragmatische oplossingen voor het probleem.

1. Als eerste formuleert het Rijk een uniforme gemeentelijke procedure voor het verlenen van vergunningen voor het plaatsen van een oplaadpaal.
2. Daarnaast komt er één loket waar burgers en bedrijven hun vergunning aanvragen.
3. Verder inventariseren gemeenten waar je snel – en bijna onmiddellijk – een laadpaal kunt realiseren.
4. Bovendien moeten we met elkaar afspreken dat iedereen vlakbij zijn huis – laten we zeggen: binnen 300 meter – een oplaadpunt kan vinden. Dát zal voor automobilisten een enorme stimulans zijn om te kiezen voor elektrisch oplaadbaar vervoer.”

Oproep
Van der Velden roept andere partijen op ook hun verantwoordelijkheid te nemen en het voorbeeld te volgen. “We zijn ervan overtuigd dat elektrisch oplaadbaar vervoer gewoon móet in ons land.”


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.