Dankzij een samenwerking tussen het designbureau Studio Massaud en Toyota is er een nieuwe lichtgewicht en volledig elektrisch aangedreven concept car. Het multifunctionele studiemodel is genaamd Toyota ME.WE.

De ME.WE is ontworpen door Toyota European Design & Development (ED2) en Jean-Marie Massaud, de Franse architect en designer die Studio Massaud oprichtte en wereldwijd bekendstaat om zijn baanbrekende, vernieuwende objecten.

Elektromotoren in de wielen
De Toyota ME.WE is 3,44 meter lang, 1,75 breed en 1,60 meter hoog. De aandrijving wordt verzorgd door vier spaarzame en onderhoudsarme compacte elektromotoren; één per wiel. Naar keuze kan de Toyota ME.WE door twee dan wel vier wielen worden aangedreven. De batterij bevindt zich net als die in de Toyota iQ EV in de vloer van de auto. Mede hierdoor is het interieur ruim genoeg om plaats te bieden aan vijf inzittenden.

Kampioen lichtgewicht
De Toyota ME.WE is een zeer lichte auto. Dankzij het aluminium chassis en de volledig recyclebare polypropyleen kunststof carrosseriedelen weegt de Toyota ME.WE niet meer dan 750 kilogram. Dat is zo’n twintig procent minder dan een even grote auto met een carrosserie van staal. De kunststof carrosseriedelen van de ME.WE kunnen eenvoudig vervangen worden door exemplaren met een andere kleur en een ander design.

Vierzitter, pick-up en semi-cabrio ineen
Om meer bagageruimte te creëren, kan de achterbank ónder de voorste zitplaatsen geschoven worden. Bovendien is de achterbank uitneembaar om bijvoorbeeld dienst te doen als picknickbank. De bagageruimte kan ook verlengd worden, waardoor de Toyota ME.WE in een compacte pick-up verandert. Wie liever volledig open rijdt, laat simpelweg alle ruiten zakken, ínclusief de voorruit.

Centrale rol voor de smartphone
Ook het instrumentarium boven het stuurwiel is een bewijs van het innovatieve karakter van de ME.WE. Het bestaat uit slechts één display, die de bestuurder informeert over bijvoorbeeld de rijsnelheid en de capaciteit van de batterij. Bovendien speelt de smartphone van de bestuurder een centrale rol. Deze wordt gebruikt voor onder meer navigatie, muziek en het regelen van de binnentemperatuur. De airconditioning in combinatie met de stoelverwarming is ontworpen voor een laag energieverbruik.

Een filmpje van de auto is te zien op autojunk.nl.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.