Toyota ProAce
Niet op termijn, maar binnen afzienbare tijd.

Volgens Toyota is het van groot belang dat de uitstoot in de stedelijke omgeving fors afneemt. Oprukkende milieuzones zorgen er sowieso voor dat busjes op diesel steeds vaker een halt wordt toegeroepen. Het is niet meer dan logisch dat er niet heel erg lang hoeft te worden gewacht op elektrische bestelwagens van Toyota en dat tegelijk ook busjes van Citroën en Peugeot worden geëlektrificeerd. De logo’s vormen de grootste en meest in het oog springende verschillen tussen de voertuigen-op-grijs-kenteken van de drie merken.

De elektrische bestelwagens van Toyota zijn er vanaf 2020, in dat jaar is het de beurt aan de elektrische ProAce. De kleinere en nieuwe ProAce City – nomen est omen – is er vanaf 2021. In beide gevallen gaat het om busjes die ook verkrijgbaar zijn met ouderwetse aandrijflijnen, die het noodzakelijk maken om eens in de zoveel tijd halt te houden bij een brandstofpomp, waar de tank gevuld dient te worden met diesel of benzine. Na de bestelwagens volgt het elektrische personenwagenaanbod, want niet langer is Toyota het merk dat halsstarrig vasthoudt aan hybride en waterstof.

De concurrentie doet het geenszins verkeerd met elektrische busjes. De Nissan e-NV200 is er al sinds jaar en dag, de Mercedes-Benz eVito en eSprinter worden nog dit jaar verwacht, verder zijn er de Citroën Berlingo Electric, Peugeot Partner Electric en Renault Kangoo ZE. Om er een paar te noemen.

Beeld: Toyota ProAce, hieronder Toyota ProAce City

Toyota ProAce City


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.