Toyota Mirai bij waterstoftankstation
Een elektrische Toyota is op komst, maar het merk doet verder wat er verwacht wordt. Waterstof propageren en de haalbaarheid ervan onderzoeken.

De Chinese markt is een belangrijke voor elektrische auto’s. Een merk als Volkswagen verkoopt er graag EV’s, het Chinese Geely heeft een stuk of wat elektrische auto’s in het modelaanbod, evenals BYD, en er komt een goedkope elektrische Renault. Nu is bekend geworden dat ook Toyota een elektrische auto wil leveren in China.

Eerder was Toyota aan het wedden op twee paarden. Twee verschillende aandrijflijnen beter gezegd, hybride en waterstof. Daar komt elektrische aandrijving bij. Toyota, Mazda en Denso gaan samen elektrische auto’s ontwikkelen, er is dus een heus Japans verbond gesloten. De EV voor China is het andere voorbeeld. Deze auto moet in 2020 op de markt komen.

Ook wordt er onderzocht of waterstof kan uitgroeien tot een gangbare brandstof. Toyota is al langer met brandstofceltechnologie bezig, maar de aandacht lijkt wat verlegd te worden naar het vracht- en personenvervoer. In Amerika wordt er een brandstofceltruck getest en in Japan rijden bussen met een brandstofcel. Voor China worden de mogelijkheden onderzocht. Dat juist in het vrachtvervoer de keuze op waterstof valt lijkt vrij logisch. Het rijbereik is groter dan bij elektrische aandrijving het geval is en er valt vrij snel te tanken, zodat vrachtwagens niet langer stil staan dan nodig is. Wel moet er een nieuwe infrastructuur worden opgezet, in tegenstelling tot diesel is waterstof niet bepaald wijd verbreid. Maar daaraan wordt gewerkt.

De Toyota Mirai wordt wereldwijd ingezet om iedereen kennis te laten maken met de (vermeende?) kwaliteiten van waterstof. De auto lijkt er vooral voor demonstratiedoeleinden te zijn.

Foto: Toyota Mirai bij een waterstoftankstation


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.