Toyota heeft de FT-EV III omgetoverd tot een productiemodel en laat vandaag voor het eerst de volledige elektrische iQ zien zoals hij bij de dealer komt te staan.

De Toyota iQ EV meet 3,12 meter in de lengte en is daarmee 13,5 centimeter langer dan de gewone iQ. De breedte bedraagt 1,68 meter en hij is 1,51 meter hoog. De wielbasis bleef met twee meter gelijk. De stadsauto is voorzien van een relatief lichte elektromotor die 64 pk levert. Toyota heeft bewust geen al te grote en zware lithium-ion accu gemonteerd (27,5 kWh) waardoor de oplaadtijd via een regulier stopcontact drie uur bedraagt. Daar staat tegenover dat de range op papier op 85 kilometer uitkomt.

Om het gewicht van elektrodelen ietwat te compenseren gebruikt Toyota lichter en stijver staal, hierdoor werden er slechts 125 extra kilo’s toegevoegd, als je de iQ EV vergelijkt met iQ’s die een verbrandingsmotor onder de kap herbergen. De auto sprint in 14 seconden naar de honderd km/u en heeft een top van 125 km/u. Het is daarmee wel duidelijk dat dit een EV is voor stedelijk gebied en een directe concurrent voor de smart electric drive vormt.

De iQ EV debuteert op de Autosalon van Parijs en zal naast de andere semi-elektro-primeur van Toyota worden opgesteld: de Auris Wagon Full Hybrid.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.