Toyota i-ROAD
Een vrolijk gekleurde tweezitter, speciaal ontwikkeld voor autodelen, maar toch heel anders dan we gewend zijn.

De i-ROAD is erg wendbaar en zo compact als een scooter, waardoor hij in druk verkeer overal langs kan piepen. De eerste versie van de i-ROAD werd nog geen twee jaar geleden onthuld. Toyota maakte meteen duidelijk dat de uitzonderlijke driewieler géén showcar was, maar een serieuze studie om vervoer in steden veilig te kunnen stellen voor de toekomst. Ondanks dichtslibbende wegen en problemen met luchtkwaliteit, blijft de vraag naar persoonlijke mobiliteit immers onverminderd groot. Sinds gisteren rijden 35 i-ROADS rond in een car sharing project in Grenoble.

Huren via de smartphone

Het openbaar vervoer is niet altijd een uitkomst. Hoe adequaat ook, de lay-out van het OV-netwerk is soms niet fijnmazig genoeg. De i-ROAD speelt hier op in. De auto is namelijk niet ontwikkeld om zelf aan te schaffen, maar om tegen een laag bedrag via een app op de smartphone te huren als aanvulling op het reguliere openbaar vervoer.

De i-ROAD is een auto en wordt dus op een normale manier bestuurd vanuit een gewone stoel met driepuntsgordel, geheel overdekt. Achter de bestuurder is plek voor een passagier of bagage. Om het wagentje extra wendbaar te maken, helt hij gecontroleerd over in bochten. Deze ‘Active Lean’ technologie werkt nauw samen met het achterwiel, dat de i-ROAD tegelijk in de juiste richting stuurt.

In elk voorwiel is een 1.9 kW elektrische motor gebouwd, die wordt gevoed door een lithium-ion batterij. Met een volledig opgeladen power-pack komt de i-ROAD (tot) zo’n 50 kilometer ver.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Leuk ding, zo’n project zouden ze hier ook op moeten zetten.
Ik zou hem zeker een keer proberen..

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.