Alle vragen over rijden op waterstof in Nederland, en hoe de markt hier het beste op kan worden voorbereid, worden 9 oktober beantwoord tijdens het nationaal symposium van Toyota op Ecomobiel 2013 in AHOY.

Ecomobiel is het zakelijke platform voor duurzame mobiliteit en mobiliteitsmanagement. Het symposium is een initiatief van de NWBA (Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie). Didier Stevens, Senior Manager European & Government Affairs bij Toyota Motor Europe en lid van de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD), zal uitleggen hoe Toyota de weg naar de introductie van de waterstofauto ziet. In 2015 zal Toyota Motor Corporation starten met de productie van de Fuel Cell Hybrid auto.

Het symposium “H2Mobility.NL”, kortweg “H2NL”, richt zich op de marktvoorbereiding voor het rijden op waterstof. Hoe moet de waterstof tankinfrastructuur eruit komen te zien? Waar slaan we waterstofvoorraden op, en hoe maken én distribueren we waterstof? Hoe spelen de autoproducenten hierop in? Welke rol speelt de overheid bij de noodzakelijke veranderingen? Tijdens het symposium wordt gezocht naar antwoorden op dergelijke vragen. Didier Stevens, bij Toyota Motor Europe belast met de vraagstukken rondom de introductie van waterstofauto’s, bijt het spits af.

Fuel Cell Hybrid is doorontwikkeling van de hybride auto

Toyota heeft reeds royaal ervaring opgedaan met de waterstoftechniek. Al sinds het begin van dit millennium test de autobouwer op grote schaal waterstofauto’s, voornamelijk in Amerika en Japan. Daar rijden een paar honderd zogeheten Fuel Cell Hybrid Vehicles rond. De waterstofauto van Toyota is een doorontwikkeling van de hybride auto.

De resultaten van die omvangrijke test zijn bijzonder enthousiasmerend. De techniek is steeds verder verfijnd, het rendement sterk vergroot en de duurzaamheid is op Toyota-niveau. In 2015 begint Toyota met de productie van waterstofauto’s. Maar wat komt erbij kijken om zo’n nieuw product in de markt te zetten? Hoe ga je ervoor zorgen dat de consument de auto begrijpt, de techniek accepteert én het product koopt? En welke ervaringen heeft Toyota met het aanjagen van de infrastructuur voor waterstofstations in andere landen? Didier Stevens gaat in op deze – en andere – vragen.

Interesse in het symposium?

Deelnemen – of luisteren – kan na aanmelding. Hiertoe is registratie vooraf noodzakelijk. Dat kan alleen via het digitale inschrijfformulier op de website van Ecomobiel 2013. Tijdens het registratieproces kan worden aangegeven dat men zich wil inschrijven voor het symposium.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Als het waterstof niet op locatie wordt geproduceerd en en via ICE loopt (geen energiecel), heeft het weinig nut.

Die 2 voorwaarden moet het hebben.

@jehannus: Het is behoorlijk lastig om een hoog rendement met waterstof te verkrijgen.

De voorwaardes die je stelt kloppen inderdaad. Als je die boel met tankwagens gaat rondrijden ben je bergen met energie overboord aan het gooien.

Een EV met accu’s blijft echter efficiënter.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.