Toyota FC Bus
Hino, de vrachtwagen- en bustak van Toyota heeft haar hybride stadsbus uitgerust met brandstofcellen uit de Toyota Mirai.

Als basis voor de Toyota FC Bus diende Hino’s hybride stadsbus, maar de verbrandingsmotor werd vervangen door twee brandstofcellen van 114 kW elk en twee 110 kW-elektormotoren. De waterstof wordt opgeslagen in acht tanks. De techniek is vergelijkbaar met die van de Toyota Mirai, alleen opgeschaald of dubbel uitgevoerd om de grotere en zwaardere bus aan te kunnen drijven. Niet alleen kunnen de brandstofcellen elektriciteit opwekken om de bus mee aan te drijven, in geval van nood kan de bus ook worden ingezet als noodstroomvoorziening.

Hoewel de bus nog niet klaar is voor productie, gaan ze de bus wel testen in de praktijk. De bus zal reguliere diensten verzorgen en worden getankt met waterstof in Toyota Ecoful Town. Met de opgedane ervaringen zal de bus verder worden ontwikkeld. Ook in Nederland wordt, gestimuleerd door overheidssubsidies, al getest met waterstofbussen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

In verband met het relatief slechte systeemrendement ben ik geen voorstander voor de inzet van waterstof als energiedrager voor auto’s. Voor deze toepassing kan ik echter wel warmlopen.

Indien er op strategische plekken elektrolyse apparatuur geplaatst wordt die pieken in het elektriciteitsnet opvangen, dan kunnen bussen op deze overschotten rijden.

Ik pleit er dan wel voor om de accu’s die de bussen toch al nodig hebben voor buffer wat groter uit te voeren en de bussen dan bij langere stops tussentijds op te laden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.