Is waterstof de toekomst, een truck met Toyota-techniek
Dat alles gebeurde in het diepste geheim, maar er is nu meer over naar buiten gebracht.

Ook in de truckwereld staan de ontwikkelingen niet stil. Verschillende oudgedienden houden zich bezig met de ontwikkeling van elektrische trucks, zoals Mercedes en MAN. Ook Tesla heeft een vrachtwagen op elektropower beloofd. In Amsterdam wordt het bier al elektrisch bezorgd.

Toyota kiest wederom voor brandstofceltechnologie. De afgelopen maanden zijn er in het diepste geheim tests uitgevoerd met een vrachtwagen op waterstof. Als basis diende de Kenworth T660, die werd voorzien van techniek uit de Toyota Mirai. Een deel van die techniek is geplaatst in een stalen behuizing op de plaats waar normaalgezien het bed van de chauffeur is te vinden. Met twee brandstofcel-opslagen (“fuel cell stacks”) en een accu die een capaciteit van 12 kWh levert, heeft de vrachtwagen een vermogen van 492 kW (670 pk) en een koppel van 1796 Nm.

Dit alles onder de naam Project Portal, dit is volgens Toyota de poort tot de toekomst. Het grote voordeel van waterstof als brandstof is dat er emissieloos wordt gereden en dat het rijbereik groter is dan wanneer er voor een volledig elektrische aandrijflijn wordt gekozen. Deze truck heeft een rijbereik van 320 km, onder normale werkomstandigheden. De gemiddelde vrachtwagenchauffeur haalt er ongetwijfeld zijn schouders over op, maar het is een begin. Het behoeft geen uitleg daet de prestaties gezien het geleverde vermogen heel behoorlijk zijn. Verder is de rust in de cabine groot, doordat het gedreun van de aloude dieselmotor ontbreekt.

Ondertussen blijft het de vraag in welke mate Toyota op waterstof in blijft zetten. De fabrikant was er een groot voorvechter van, inmiddels lijkt de liefde wat bekoeld en gaat ook Toyota elektrische auto’s bouwen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.