Toyota en BMW zullen over enkele dagen aankondigen dat er een overeenkomst is over het delen van waterstoftechniek. Toyota werkt al jaren aan zogenaamde brandstofcel-aandrijflijnen, en daar zit BMW flink op te azen.

BMW was lange tijd in gesprek met de Amerikanen van General Motors op het gebied van brandstofcel technologie, maar deze onderhandelingen werden onlangs afgekapt. BMW sloot vervolgens met Toyota een overeenkomst om samen te werken met Toyota op Groen Gebied. Het Japanse Nikkei meldt dat er inmiddels concrete plannen op tafel liggen. Die zien er zo uit:

– 2015: Over twee jaar wil BMW een prototype klaarhebben met de brandstofceltechniek van Toyota. Een auto die elektrisch wordt aangedreven, en de benodigde stroom krijgt door waterstof en zuurstof met elkaar te laten reageren in de genoemde brandstofcel. Grote accu’s en laadtijden worden hiermee omzeild. De catch is echter dat de opslag van waterstof problematisch kan zijn, met enorme opslagtanks, waar waterstof uiteindelijk uit ‘vervliegt’. In welk model BMW de waterstoftechniek wil toepassen is nog niet bekend. Een van de meest recente waterstof-concepts uit Beieren is deze BMW 1 Serie, enige tijd daarvoor werd ingezet op de BMW Hydrogen 7.

– 2020: Vijf jaar na de introductie van het prototype moet het model productierijp zijn. De infrastructuur van waterstof-vulstations zal dan enorm zijn verbeterd – ook in Nederland – en BMW acht het rendabel om tegen die tijd op de markt te komen. BMW is al eerder op de markt gekomen met een waterstofauto, maar dat was een model dat directe benzine-inspuiting en waterstof-inblazing in de aanzuigbuizen combineerde van de 6.0-liter V12 uit de 7 serie. Deze keer zal BMW wél voor elektrische aandrijving kiezen.

Alle ins en outs van de brandstofceltechnologie zijn te lezen op Autowiki.nl.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De well-to-wheel efficiëntie blijft bij waterstof gewoon een groot probleem.

In de auto zelf lijkt het leuk, maar het hele proces er omheen is zo dramatisch.

1. Waterstof verkrijgen (elektrolyse) (eventueel algen?)
2. Waterstof opslaan
3. Waterstof transporteren
4. Waterstof opslaan bij tankstation
5. Waterstof de auto in pompen

Nu had je bij punt 1 electriciteit die je direct in een BEV had kunnen stoppen zonder al die tussenstappen.

Het overall rendement van waterstof is gewoon niet goed.

Wellicht wat we op termijn bij het tankstation lokaal waterstof kunnen verkrijgen, want het in vrachtwagens rondrijden is echt geen goed idee.

Mobiele H2 elektrolyse stations zijn er al, maar die zijn (nog) erg prijzig (€900’000,=) en nemen ook best (nog) wat plek in.
Iets wat ook niet onderschat mag worden is de stroomtoevoer voor waterstofstations. Per kg is 60kWh nodig! Een 100kg/24u installatie in een 20 voetscontainer heeft dus een aansluiting van 250kW nodig. Dit is voldoende om gemiddeld 25 waterstofauto’s per dag van een volle tank te voorzien. Als een gemiddeld tankstation 250 auto’s per dag tankt dan praat je dus over 2,5mW en een serieus snelwegbrandstofstation dus een meervoud hiervan.
Je zou dus ook een kerncentrale ernaast kunnen bouwen, maar decentrale productie lijkt mij voorlopig onmogelijk.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.