Er komen enige elektrische Toyota’s, maar ondertussen koestert het Japanse merk zijn brandstofcel. Alles wordt in het werk gesteld om waterstof tot een succes te maken.

De Toyota Mirai is gracieus vormgegeven en loopt nog altijd op waterstof, de nieuwe is beter voor het imago dan de oude, Prius-achtige die door sommigen als wat suffig zal worden ervaren. Alleen uiterlijk vertoon is evenwel onvoldoende om waterstof uit te laten groeien tot redelijk alternatief voor de huidige (fossiele) brandstoffen.

Daarom is door Toyota de Fuell Cell Business Group opgericht, deze bedrijfstak is bedoeld om binnen Europa alle activiteiten op het vlak van waterstof in goede banen te leiden. Het gaat dan om de al dan niet grootschalige introductie van waterstof. Er zal worden samengewerkt met industriƫle partners, nationale en regionale overheden en organisaties die werken aan de introductie van waterstof. Zonder twijfel zal het nodige lobbywerk worden verricht.

Het streven is een Hydrogen Society – dat klinkt haast als een holistisch concept. In de praktijk richt Toyota zijn pijlen vooral op waterstoftransitie in het vervoer; personenauto’s, bussen, trucks en bij wijze van uitzondering passeert er ook wel eens een schip.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.