In Frankrijk is men begonnen met de productie van de Full Hybrid Yaris. De productiefaciliteit in Valenciennes is daarmee de allereerste fabriek in Europa die een Full Hybrid auto voor het B-segment produceert.

De eerste Full Hybrid Yaris die van de band rolt is bestemd voor een klant in Noord-Frankrijk. Vanaf begin juni staat de veruit zuinigste auto in zijn klasse in de showroom van de Toyota-dealer. Makoto Sano, de president van de Franse productiefaciliteit, was aanwezig toen afgelopen dinsdag de eerste Full Hybrid Yaris de Toyota fabriek in Valenciennes uitreed. “We zijn er trots op de eerste Full Hybrid auto in het B-segment voor Europa te produceren. Verder zijn we erop gebrand onze klanten de hoogst mogelijke kwaliteit te bieden. Met de productie van de nieuwe Yaris Full Hybrid ziet de toekomst van onze fabriek én die van de werkgelegenheid in de regio er extra zonnig uit. Vooral nu de brandstofprijzen blijven stijgen, zijn we ervan overtuigd dat we met de Full Hybrid Yaris het beste product in het segment hebben.”

Een stukje elektrisch
Uit eerste praktijktests met de Full Hybrid Yaris kon bij een rit van ruim 17 minuten – met snelheden van 50 en 70 kilometer per uur – bijna 11 minuten gereden worden zonder hulp van de verbrandingsmotor. Daalde de gemiddelde snelheid, dan profiteerde de berijder (en de luchtkwaliteit) nog nadrukkelijker van de Full Hybrid aandrijflijn. Tijdens een rit van 10 kilometer door verstedelijkt gebied (met snelheden van 30, 50 en 70 kilometer per uur), werd bijna 70% van de tijd volledig elektrisch gereden. Buiten de bebouwde kom, bij een rit van bijna 14 minuten reed de Full Hybrid Yaris 65% van de tijd volledig elektrisch.

In Nederland ligt de prijs van de Full Hybrid Yaris rond de 18.000 euro.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De gewone Yaris Hybride had toch de aandrijflijn uit een Prius, waarom was dat dan geen “Full Hybrid”?

@vale46: Misschien was het van de eerste Prius.

——
Maar persoonlijk vind ik elektrische auto’s zoals deze interessanter en aantrekkelijker dan een volledig elektrische auto.
Gewoon 50% elektromotor en 50% verbrandingsmotor.

Alleen de prijs vind ik te hoog.

@Larrs: Daar heb je meteen het grootste nadeel gezegd.

@Larrs: Dit is geen elektrische auto, het is een hybride. De hoofd aandrijving is nog steeds een verbrandingsmotor 😉

@widodh: Een hybride auto wat een elektromotor en een brandstofmotor heeft is net zo goed elektrisch als niet elektrisch. Het is alleen nooit 100% elektrisch.

Ik vergeleek dus een hybride auto met elektromotor en een 100% elektrische auto.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.