Toyota FCV
Dit is ‘m dan, de productieversie. Een officiële naam heeft hij nog niet, dus wordt de waterstofauto van Toyota voorlopig de Fuel Cell Sedan genoemd.

De FCV komt in april 2015 op de markt in Japan. Europa en de VS volgen in de zomer van 2015, maar alleen in die gebieden waar de waterstofinfrastructuur enigszins ontwikkeld is. De komst van de Fuel Cell auto past naadloos in Toyota’s langetermijnvisie: Towards Zero Emission.

De onthulling in Tokio laat alleen het exterieur van de Fuel Cell Sedan zien. Het interieur wordt op een later moment onthuld. Dat geldt ook voor de specificaties van de Fuel Cell auto.

Waterstof is veelbelovende brandstof

Toyota’s streven om duurzame auto´s te bouwen, is gebaseerd op drie principes: het omarmen van verschillende energiebronnen, het ontwikkelen van extreem efficiënte auto’s met een lage uitstoot én ervoor zorgen dat deze duurzame auto’s gekocht worden omdat ze fijn zijn om te rijden. Waterstof kan uitstekend duurzaam worden geproduceerd met behulp van bijvoorbeeld zonne- en windenergie. Het is dan ook bij uitstek een veelbelovende alternatieve brandstof.

Meer dan 20 jaar getest

De Fuel Cell Sedan is het resultaat van ruim 20 jaar onderzoek, ontwikkeling en testen. Toyota startte aan het begin van de jaren negentig met de ontwikkeling van de eerste Fuel Cell auto’s. In 2002 was de techniek al zo betrouwbaar, dat Toyota in Japan en de VS de eerste auto’s liet testen door bedrijven en overheden.

Range van een benzine-auto

Sindsdien is dat testen niet meer gestopt en werd de techniek voortdurend verder verfijnd. De Fuel Cell auto die Toyota volgend jaar in productie neemt, heeft dan ook een range die gelijk staat aan die van een auto op benzine en het tanken neemt net zoveel tijd in beslag.

Het principe van de Fuel Cell auto

In de Fuel Cell auto bevindt zich een brandstofcelstack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De elektriciteit zorgt voor de aandrijving van de wielen. De waterstof wordt opgeslagen in extreem sterke lichtgewicht waterstoftanks en de uitstoot bestaat uit alleen maar waterdamp. Karl Schlicht, Executive Vice President van Toyota Motor Europe:

Brandstofcel technologie zal in Europa aan populariteit winnen. We kijken bijzonder uit naar de komst van de brandstofcel technologie. Natuurlijk zijn er uitdagingen, zoals de beschikbaarheid van een goede infrastructuur om waterstof te kunnen tanken én de bekendheid van de Europese automobilist met waterstof. Maar Toyota kan bogen op een enorme ervaring met het introduceren van nieuwe technieken: wij hebben de hybride techniek groot gemaakt. In Europa zullen we de Fuel Cell Sedan stap voor stap introduceren in geselecteerde markten. We zijn ervan overtuigd dat, naarmate de tijd verstrijkt, waterstof in Europa aan populariteit zal winnen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Waarom moet het er nou weer zo vreemd (lelijk) uitzien? De waterstof auto die Honda een aantal jaren terug had zag er tenminste nog uit als een normale auto..

Ik snap dat het voor een fabrikant slim is om nieuwe techniek in een opvallende koets onder te brengen, maar dat kan volgens mij ook wel iets fraaier dan dit. Die achterkant… yuk.

Maar wel boeiende techniek!

Wat een gedrocht van een auto. Wie verzint nou zo’n ontwerp en vooral: Waarom?

Beetje speciaal met die grote overhangen, beetje als een boot… maar zal intressant zijn hoe deze technologie werkt in praktijk ook qua kosten, misschien het success van de hybride nog eens om doen?

Sjeesus, welke debiel heeft dit designed?

Techniek is inderdaad interessant en veelbelovend. Echter zoals velen het model is niet om aan te zien, doet me denken aan die auto’s die in de jaren zestig en zeventig gemaakt werden waar je ook mee kon varen, maar dan nog lelijker.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.