FCV-R staat voor Fuel Cell Vehicle – Reality & Revolution. En die laatste twee woorden mogen behoorlijk letterlijk worden genomen, want al in 2015 neemt Toyota een van de FCV-R afgeleide middenklasse sedan met brandstofceltechnologie in productie. De waterstofauto is het resultaat van 20 jaar intensief testen en presteert net zo goed als vergelijkbare auto’s met een conventionele motor. Uit de uitlaat komt alleen waterdamp.

Elektrische auto’s zijn ideaal voor korte afstanden, maar op mobiliteitsvragen voor de middellange en lange afstanden – en voor zwaarder transport – is brandstofceltechnologie een goed antwoord. Het voordeel van deze waterstoftechnologie is dat de luchtkwaliteit er sterk van profiteert. Vooral de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden staat op dit moment zwaar onder druk door de toenemende mobiliteit én de recente verdieseling in het bijzonder. Auto’s die zijn uitgerust met een brandstofcel produceren echter geen ziekmakende stoffen als NOx, PM en (andere) fijnstoffen.

In het studiemodel van de FCV-R komen geavanceerde techniek en een intelligent ontwerp samen. De baanbrekende auto combineert technologische innovaties met gebruiksgemak en een futuristisch ontwerp. Zijn styling duidt op een mogelijk volgende stap van de designtaal van Toyota. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de W-vorm, die we terugzien in de voor- én achterzijde. De vorm symboliseert het koelsysteem van de brandstofcel, maar het geeft de FCV-R vooral een aerodynamisch silhouet.
De stoelen in het smaakvolle maar minimalistische interieur zijn bekleed op een manier die doet denken aan die van traditionele Japanse klederdracht. De centraal geplaatste middenconsole biedt plaats aan een versie van Toyota Touch Life, met twee schermen waarmee bestuurder en passagier spelenderwijs zowel het infotainment systeem bedienen als bijvoorbeeld het 3D-navigatiesysteem, de audio en de airconditioning.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.