De verwachtingen zijn naar beneden bijgesteld. In plaats van de 700 kilometer die de FCV-R concept werden toebedeeld, zal de meer productierijpe versie “slechts” 480 km ver komen.

Een range van 480 kilometer is nog altijd meer dan de huidige elektrische auto’s op de markt. Rijden op waterstof heeft het voordeel dat tanken even snel is als bij een conventionele auto, mits er een waterstofpomp gevonden kan worden. Deze stations zijn dun bezaaid, in tegenstelling tot het steeds sneller groeiende netwerk van snelladers die een accu in nog geen twee uur volledig op kunnen laden.

De range van een Tesla Model S uitgerust met een 85 kWh batterij doet niet ver onder die van de FCV-R. Op één acculading rijdt deze EV 426 kilometer en kan vrijwel overal geladen worden. Als er in Nederland ook wisselstations komen, zullen er geen voordelen meer zijn aan het bezitten van een FCV-R.

Desondanks blijft Toyota zich vasthouden aan de mogelijkheden van het rijden op waterstof. Zij geven de hoogste prioriteit aan het onderzoek en de ontwikkeling van waterstof brandstofcel voertuigen en doen hun uiterste best om in 2015 de FCV-R sedan op de markt te brengen voor een prijs tussen de 50.000 en 100.000 USD. De waterstofauto van Toyota zal in november op de Tokyo Autoshow zijn debuut maken.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.