Gaat deze vrachtwagen een zonnige toekomst tegemoet?
Hino Profina met brandstofcel

Toyota behoort samen met Huyndai tot de merken die met volle overtuiging inzetten op waterstof. De voertuigen die worden uitgebracht, hebben echter een hoog showgehalte. Ze zijn er wel, maar worden in vrij beperkte aantallen geleverd.

Toyota heeft de pas vernieuwde Mirai, een stadsbus die samen met Caentobus is ontwikkeld en een vrachtwagen die een conversie heeft ondergaan. Er is nu echter een nieuwe truck waarbij de zaken wat serieuzer worden aangepakt. Het gaat om een gezamenlijk project van Toyota en dochteronderneming Hino. De waterstoftruck is gebaseerd op de Hino Profia, met een front dat onmiskenbaar aan een Scania doet denken. Het voertuig is voorzien van twee fuel cell stacks van de nieuwe Mirai. Het grote voordeel van een brandstofcel is een hoge mate van schaalbaarheid.

Het rijbereik van de truck moet uitkomen op ongeveer 600 kilometer. Niet te bescheiden, maar de afstand die de gemiddelde vrachtwagen dag in dag uit aflegt, zal wel wat hoger liggen. Uiteindelijk staat of valt de acceptatie van waterstof met de aanwezigheid van voldoende tankstations waar waterstof beschikbaar is, maar daar schort het nogal aan in Nederland.

Het is duidelijk dat Toyota en Hino ambitieuze doelstellingen hebben op het vlak van CO2-besparing, wanneer de truck op de weg wordt gezet leren we echter niet.

Beeld: Hino Profia met brandstofcel


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.