Waterstofbus van Toyota en Caentobus
Dat zat eraan te komen, de beide partijen hebben eerder laten weten te werken aan een bus met waterstoftechnologie.

Qua waterstof is de inzet van Toyota heel behoorlijk te noemen. Uiteraard is er de Toyota Mirai, die binnenkort wordt vernieuwd en dan ineens opvallend aantrekkelijk is vormgegeven. Verder is er een vrachtwagen voorzien van een brandstofcel, net als deze bus.

De stadsbus van Toyota en Caentobus is nu officieel onthuld en ziet er gewoonweg alledaags uit. Deze H2.City Cold (her)gebruikt de techniek van de Mirai, de brandstofcellen zijn op het dak geplaatst en gekoppeld aan vijf waterstoftanks met een totale capaciteit van 37,5 kilogram. Dat levert een rijbereik op van 400 kilometer.

Het is nu wachten op het productiemodel, dat wordt halverwege 2020 verwacht. Wel doet een prototype van de bus de komende maanden dienst in verschillende Europese steden, er lijkt dus een doorwrocht testprogramma te zijn. Busondernemingen die naarstig op zoek zijn naar verduurzaming moeten nog enig geduld betrachten.

Interessant is trouwens dat ook Flixbus bezig is met bussen met een brandstofcel, die uiteraard lange afstanden moeten afleggen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.