Een blauwe Toyota Prius
Misschien niet heel erg verrassend. BYD is een Chinese onderneming en Toyota is Japans. Wanneer een buitenlands bedrijf actief wil worden in China, is het een verplichting om de samenwerking te zoeken met een Chinese partij en een joint venture op te richten.

Zonder symboliek kan dit niet worden gezien. Het oersterke Toyota, dat bovendien zeer ter zake kundig is op het vlak van hybrides, zoekt de samenwerking met BYD, een relatieve nieuwkomer. De joint venture is een feit. BYD is opgericht in 1995 en begon als producent van accupakketten, later ook van ev’s. Sindsdien is het snel gegaan, want het merk behoort tot de grootste van China.

Eerder heeft Toyota zijn plannen uit de doeken gedaan. Er komen veel ev’s, die op een speciaal ontwikkeld, modulair platform zullen staan. De gekozen ontwerptaal is nogal vierkant van aard, maar aangezien de auto’s het conceptstadium voorlopig nog niet ontgroeid zijn, is het afwachten of we over enige jaren niet alsnog aerodynamische wonderen op de weg mogen verwelkomen. De eerste ev van Toyota is alledaags en bedoeld voor de Chinese markt, de welbekende Toyota C-HR wordt namelijk voorzien van een elektrische aandrijflijn.

Voor de accupakketten wordt door Toyota samengewerkt met CATL.

Beeld: Toyota Prius van de laatste generatie, allicht ooit volledig elektrisch?


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nou ja, niet verrassend… Japanners en Chinezen liggen elkaar niet, er is nog een hoop oud zeer uit de oorlog, net als met bijvoorbeeld Zuid Korea.

Maar Toyota heeft dus eindelijk door dat waterstof toch niet de grote belofte voor de toekomst is. Ze hebben er veel geld en vooral heel veel tijd mee verspild. Ze liepen voorop met hybrides, nu lopen ze achteraan met BEV’s.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.