Toyota Sora
Het Japanse merk zet stevig in op waterstof, als brandstof van de toekomst.

Het is een stammenstrijd, met voorstanders van waterstof en elektriciteit om te zorgen voor de aandrijving. Bij de eerste brandstof kan het als problematisch worden gezien dat er nogal wat geld tegenaan moet voordat er een landelijk dekkend netwerk van tankstations is. Dat weerhoudt Toyota er niet van om door te gaan met de ontwikkeling van voertuigen op waterstof. Uiteraard is er de Toyota Mirai, maar het merk doet ook tests met een waterstoftruck en heeft een bus op waterstof. De ontwikkeling van een dergelijke bus loopt overigens sinds 2015.

Die bus is inmiddels gewoon verkrijgbaar. In Japan tenminste, waar de verkoop verleden maand van start is gegaan. De Toyota Sora ziet eruit als een bus en verrast niet. Uit niets blijkt dat er vrij onalledaagse techniek aanwezig is. De techniek is hetzelfde als in de Mirai, maar dan maal twee. Er zijn twee elektromotoren aanwezig die elk een vermogen leveren van 113 kW (154 pk), twee brandstofcellen zijn elk goed voor 114 kW (155 pk).

Naar verwachting gaan er in totaal 100 van deze waterstofbussen rijden. Vooral in en om Tokio. In eigen land wordt er vooral ingezet op elektrisch busvervoer, slechts een enkele vervoerder heeft een bus op waterstof.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.