Heeft waterstof geen toekomst, of ligt het genuanceerder?

Volkswagen moet over een paar jaar zijn uitgegroeid tot massaproducent van elektrische auto’s. Iedere nieuwe VW is zo ongeveer een ID, op het MEB-platform met bijhorende volledig elektrische aandrijving. Dat is vrij eenduidig. De Volkswagen ID.3 is al een behoorlijk succes (hoewel in Nederland aardig wat exemplaren gekentekend en al staan te wachten op een nieuwe eigenaar).

Maar waterstof dan? Her en der wordt geëxperimenteerd met deze brandstof. Van personenwagens met een brandstofcel worden vaak niet meer dan een paar exemplaren geproduceerd, om praktijktests uit te kunnen voeren. Slechts de Hyundai Nexo en Toyota Mirai zijn regulier bestelbaar bij de spreekwoordelijke dealer op de hoek.

Een Volkswagen op waterstof gaat er volgens Herbert Diess, de ceo van het merk, niet komen. Zijn tweets laten geen ruimte voor twijfel:

Waterstof is voor vliegtuigen en industriële toepassingen. Laadpunten moeten er komen, opdat de aanstaande toestroom van elektrische auto’s niet tot een janboel uitgroeit.

Beeld: exemplaren van de Volkswagen ID.4 op weg naar de eerste eigenaar


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.