BMW i3 combo
Het is ronduit bizar. Want er is helemaal niets verkeerd aan elektrisch rijden. De aandrijflijnen zijn verfijnd, het comfort is hoog en het laden steeds minder een probleem. Waarom zou elektrisch rijden niet de toekomst hebben?

De uitspraken zijn gedaan door Klaus Frölich, hoofd ontwikkeling bij BMW. Hij stelt dat er vanuit consumenten geen enkele vraag is naar elektrische auto’s, maar dat de komst van deze auto wordt ingegeven door regels van de overheid. Alleen in Californië en China kiezen mensen met overtuiging voor een elektrische auto. Nogal opmerkelijk. Ook Californië en China kennen een uitgebreid stelsel van subsidies, dat in de eerste plaats.

En waarom dat cynisme over elektrisch rijden, de coolness van Tesla volledig gemist? Het lijkt toch vooral te zijn omdat het om een van de dinosauriërs uit de auto-industrie gaat. Geen radicale keuzes. Te oud om nog echt te willen veranderen, gewend aan alles wat loopt op benzine en diesel. Daarom behoort BMW tot de merken die volop inzet op het halfslachtige compromis, de plugin-hybride. Er wordt vooral veel gewicht toegevoegd door een extra motor en een relatief klein accupakket. Toegegeven, de nieuwe generatie plugins krijgt een rijbereik van ongeveer 100 kilometer. Laat het in de praktijk 50 kilometer zijn en het is alsnog ruim voldoende voor het gros van de ritten.

Echt aangenaam is het niet, een haast eindeloos gestekker om zoveel mogelijk kilometers volledig elektrisch af te kunnen leggen. Dat is dat wel nodig om het brandstofverbruik zoveel mogelijk in toom te houden. Het comfort van een ev met een groot accupakket is onovertroffen. Erg is het niet om nooit meer langs de pomp te hoeven en op iedere veel denkbare bestemmingen gewoon te kunnen opladen. Het snellaadnetwerk is intussen ook dik voor elkaar, maar wordt nog altijd beter en sneller.

BMW komt de komende jaren met 25 auto’s, veel daarvan zullen deels elektrisch zijn, enkele volledig elektrisch. Meer over de elektrificatieplannen van BMW is HIER te lezen.

Beeld: BMW i3, toch echt een van de leukere ev’s


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik weet niet waar hij het over heeft, maar ik heb in mijn omgeving haast niemand die niet nadenkt over een elektrische auto als volgende auto. Al is het maar een plug-in hybrid, zodat de lucht in de stad een stuk schoner wordt.

Die man is van de wereld, heeft blijkbaar geen idee wat er speelt.

Geen idee waarom je nog waterstof zou willen nu batterij elektrische auto’s al zo goed zijn en alleen maar beter worden. Ze willen zeker graag afhankelijk blijven van een oliemaatschappij en een overheid die accijnzen heft.
Een waterstofauto zal bijna gratis moeten zijn om qua kilometerkosten te kunnen concurreren met BEV.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.