Elektrohulpjes toepassen in auto’s kan op vele manieren. Het verbruik terugdringen is de meest toegepaste manier, maar in het high-end segment komen steeds vaker auto’s uit die e-power gebruiken om simpelweg beter te kunnen presteren. Groen7 zet in willekeurige volgorde zeven productieauto’s danwel conceptmodellen onder elkaar die laten zien hoe de elektromotor ook bij supercars niet meer is weg te denken.

BMW i8
Bijna 400 pk uit een ultra-efficiente combinatie van elektrokracht en een verbrandingsmotor. Verder is het is mogelijk om op de elektromotor alleen een afstand van 35 km af te leggen. Mocht je ook de hulp van de 1.5 driecilinder nodig hebben dan is het verbruik 2,7 liter per 100 km. In 2014 komt de Duitser op de markt, later ook als Spyder-variant.

Honda NSX Concept
Deze toekomstige supercar heeft een in het midden geplaatste VTEC-V6 die de achterwielen aandrijft. De verbrandingsmotor wordt gecombineerd met Honda’s nieuwe Sport Hybrid SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive) hybride systeem. Aan boord zijn 2 elektromotoren en samen moet deze configuratie zo’n 400 pk leveren.

Fisker Karma
De langverwachte en regelmatig uitgestelde Fisker Karma wordt eindelijk volop uitgeleverd en onderscheid zich daarmee van de nummer 7 en 8; deze kan je al gewoon kopen. De 2.0-liter Ecotec onder de lange motorkap hoor je nauwelijks en dient eigenlijk alleen om het accupakket in de middenconsole en de elektromotoren tussen de achterwielen van stroom te voorzien. Die leveren per stuk 120 kW en een indrukwekkende 479 Nm aan koppel. De 2.400 kg wegende Karma sprint hiermee in 7,9 seconden naar de honderd km/u, en is eigenlijk meer een comfortabele GT dan een supercar.

Infiniti Emerg-E
De prachtig gelijnde Infiniti Emerg-E wordt aangedreven door twee elektromotoren die gezamenlijk 408 pk op de achterwielen zetten. De lithium-ion accu geeft de sportwagen een range van 50 km, niet veel, maar zodra de bodem in zicht is springt een kleine, in het midden geplaatste benzinemotor aan om het accupakket op te laden. De range extender betreft een 1.2-liter driecilinder, bekend uit de Micra.

Jaguar C-X75
Het elektrische deel van de C-X75’s aandrijflijn moet hem zo´n 60 kilometer ver kunnen brengen en een 0-100-tijd van 6 seconden mogelijk maken. Een 1.6 liter benzinemotor fungeert daarnaast als range-extender. Voorzien van een turbo- en een supercharger zal deze viercilinder ongeveer 500 pk genereren, en maximaal 10.000 toeren draaien. Jaguar mikt op een topsnelheid van 320+ km/u en een sprintje van 0 naar 100 km/u zal in hybridemodus slechts 3 seconden in beslag nemen. Met recht een supercar om naar uit te kijken.

Rimac Concept One
Het piephjonge Kroatische Rimac van elektrohead Mate RImac verraste iedereen met de razensnelle Concept_One. Hij heeft maar liefst 1.088 pk en sprint in 2.8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid zou op 308 km/u liggen. Stopkracht wordt geleverd door keramische remmen met aan de voorkant remklauwen die zes en aan de achterkant vier zuigers bevatten. De body is geheel uit koolstofvezel opgetrokken en het binnenste van de Concept One is ontworpen door een aantal ex-Pininfarina medewerkers. De lederen bekleding is afkomstig van de interieurspecialisten van Vilner. Het vermogen wordt middels vier elektrische motoren verdeelt over de banden. Prijs? €742.000.

Ferrari F70
Bijna niemand weet hoe de auto er exact uit komt te zien, maar dat de V12 in de Ferrari Enzo-opvolger wordt bijgestaan door elektrohulpmiddelen in de vorm van een KERS-systeem is zeker. KERS staat voor Kinetic Energy Recovery System en hergebruikt remenergie, daarnaast implementeert Ferrari twee elektomotoren om extra energie te leveren aan zowel de aandrijflijn als accessoires (airco, stuurbekrachtiging). In 2013 komt de 1.000 pk sterke supercar op de markt, en weten we exact hoeveel extra vermogen danwel brandstofbesparing het systeem oplevert.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.