In Amerika is het voor sommigen een sport en noemen ze het hypermilen, hier in Nederland was het vooral de overheid die zich er druk over maakte en kwam met een campagne omtrent ‘Het Nieuwe Rijden’. Groen7 geeft je daarom graag nog eens wat simpele doch bruikbare tips die je helpen de brandstoftank zo lang mogelijk gevuld te houden.

1. Cruise control
Zeker bij lange ritten is het aan te raden om zoveel mogelijk gebruik te maken van het cruise control-knopje. Geen automatische piloot aan boord? Geen probleem, maar probeer dan je snelheid zo constant mogelijk te houden. Het is beter om continue 120 of 130 km/u te rijden in plaats van veel korte acceleraties en remacties tussendoor, maar dat spreekt voor zich. Gebruik maken van cruise control kan een besparing van 4 tot 10% opleveren.

2. Pak de juiste versnelling
Klinkt logisch, maar het is vrij essentieel voor een laag brandstofverbruik. Schakel op tijd op naar een hogere versnelling. Zeker met koppelrijke dieselmotoren van tegenwoordig is dat geen probleem en ook de meeste benzinemotoren hoef je niet eerst naar 4.000 RPM te jagen voordat je kunt opschakelen. Voor diesel geldt vaak een minimum van 2.000 toeren, voor benzineblokjes is dat 2.500 toeren per minuut. Voor EV-rijders is dit overigens allemaal niet aan de orde.

3. Hou lucht in je rubbers!
Oftewel, zorg voor de correcte bandenspanning. Niet alleen is het slecht voor het slijtagepatroon van de band en moeten ze eerder vervangen worden, het kost ook nog eens meer brandstof om met té zachte banden rond te rijden. Datzelfde geldt trouwens voor winterbanden. Laat ze er niet te lang onder zitten aangezien ze boven de 7° Celsius nogal hard slijten.

4. Dump overtollig gewicht
Zeg eens eerlijk: is jouw bagageruimte altijd leeg voordat je gaat rijden? Veel onnodige en gewichtige zaken achterwegen laten kan absoluut schelen in het verbruik. Zelfs de tank zo ver mogelijk leegrijden kan helpen doordat je zo langer met minder gewicht rondrijdt.

5. Stop met energie verspillen
De meest simpele voor als je het verbruik wilt terugdringen. Dit gaat je geen bergen euro’s besparen natuurlijk, maar alle beetjes helpen in tijden van explosieve brandstofprijs-stijgingen. Zet elektrische verbruikers als achterruitverwarming zoveel mogelijk uit. Maar de grootste brandstofsnoeper blijft de airco. Je hebt minder vermogen als ‘ie aanstaat en het kost simpelweg veel energie om een aircopomp te laten draaien.

6. Gesloten ramen
Ramen die op een kier staan zorgen voor meer drag. De meningen over hoeveel dit scheelt lopen uiteen, maar in regel levert het een extra verbruik van 5 tot 10%. Een subtiel elleboogje uit het raam schijnt voor nog meer verbruik te zorgen.

7. Geef je ogen de kost
Oftewel, kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op wat het overige verkeer gaat doen. Een auto laten uitrollen voor een stoplicht zorgt ervoor dat je wellicht niet vanuit stilstand hoeft op te trekken als het verkeerslicht weer op groen springt. Doorrollen maar!


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Als deze zeven het moeten doen, begrijp ik dat zo weinig bestuurders het opgegeven verbruik halen.
En wat die banden betreft: 0,3 bar boven opgave fabrikant kan altijd, en scheelt ook lekker.

Ik ben zelf geen fan van brandstofbesparing/CO2-reductie, het liefst heb ik overal een V8 in hangen, maar deze informatie is toch wel handig om wat geld te besparen nu het zwarte goud zo duur is. Wat ik wel verrassend vond is dat een elleboog uit het raam zoveel extra brandstof kost.

Belangrijkste tip is misschien wel: Plak niet aan mijn gat! Strontvervelend vind ik dat, en je komt er niet sneller mee vooruit. Je moet zelfs meer remmen daardoor…

BTW: Gaan dat allemaal Top7’s zijn op Groen7? 😛

@Esprit_de_Flandre: Denk het wel. Lag aardig voor de hand. 😉

Tsja, schakelen…
Ja je moet op het goeie moment schakelen maar het enige wat je (ook met moderne auto’s) bereikt als je continue tussen de 2k en 2,5k schakelt is volgestouwde luchtinlaten, EGR, katalysatoren etcetera… en daarmee op de lange termijn veel meer vervuiling door een zeer inefficient werkende motor. Hangt extreem van het blok, voertuiggewicht en overbrenging af hoe je werkelijk zuinig rijdt maar de algemene regel blijft: rustig warmrijden en vervolgens gewoon af en toe je gas intrappen (vooral bij invoegen snelweg)
Juist niet planken als je motortoerental laag is maar aanvoelen hoe ver je gas open kan bij welk toerental. Dat is efficient, geforceerd langzaam optrekken kan heel erg inefficient zijn.

In zat gevallen trekt een motor zuiniger op met halfgas en 3000-3500 toeren dan 3/4 gas en 2000 toeren. (want het gasvoetje is ook veel minder gevoelig/nauwkeurig bij lage motortoerentallen)

Er zijn uiteindelijk onnoemelijk veel variabelen, moeilijk om allemaal uiteen te zetten. Wil je zuinig rijden dan zal je de auto echter vooral aan moeten voelen. Je merkt het vanzelf wanneer de motor er geen zin in heeft…

@Alwood: “volgestouwde luchtinlaten, EGR, katalysatoren etcetera

Dat zal bij moderne auto’s wel meevallen. Hoe veel jaar duurt het voordat een kat verstopt raakt door vroeg schakelen? 10, 15 jaar? Wellicht zelfs nooit? En vergeet niet; elke keer dat een auto voor de APK komt zal een monteur het merken als de kat niet goed functioneert, en dus even een flink potje met de auto jagen. Probleem opgelost. 😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.