Bij hybrides maken de meeste mensen direct de associatie met zeer zuinige wagens, echter, dit is geen vast gegeven. Met name door de grote verschillen in omvang biedt een hybride geen automatische  garantie voor een ultralaag verbruik. We filteren de zeven dorstigste hybrides uit de vloot.

Laten we beginnen met voorop te stellen dat de Europese hybridevloot nergens uitzonderlijk slecht presteert. Er is geen enkele auto in de lijst te vinden die gemiddeld meer dan 10 l /100 km verbruikt, waarden die in de Verenigde Staten, met hybride SUV’s uitgerust met 6,2 liter V8-motoren gemakkelijk overschreden worden.

De tendens is bovendien dat het verbruik per nieuwe generatie met tientallen procenten omlaag wordt gebracht, zoals bijvoorbeeld bij de BMW ActiveHybrid7. Voorheen zou deze auto met een gemiddeld verbruik van 9,4 liter per 100 km bovenin de lijst hebben gestaan, maar bij de nieuwe generatie is dit omlaag gebracht tot 6,8 liter. Een significant verschil. Ook de nieuwe generatie Lexus RX450h is hier een goed voorbeeld van.

 

1. BMW X6 ActiveHybrid (9,9)

De X6 ActiveHybrid was geen lang leven beschoren. Het was een van BMW’s eerste pogingen om hybridetechnologie in een SUV toe te passen, maar dan wel een zeer halfslachtige. Met een verbruik van 9,9 liter (met dank aan een forse 4,4 liter V8) staat deze auto stijf bovenaan de lijst.

Niet dat iemand de auto kocht, want hij was een stuk duurder dan de andere X6-modellen, en bood als gezegd geen uitzonderlijke voordelen ten opzichte van de rest van het gamma. Zeker niet, aangezien de X6 ook in een aantal veel zuinigere dieselvarianten verkrijgbaar was/is.

Hoewel de auto nu niet meer te krijgen is, is hij wel zo recent (minder dan een jaar geleden kon hij nog gekocht worden), en bovendien niet vervangen door een opvolger, dat we hem aan de lijst toegevoegd hebben.

2. Lexus LS600h (9,3)

Een klinkend voorbeeld dat je als early adopter op een gegeven moment aan alle kanten wordt ingehaald. Lexus opteerde al zeer vroeg voor hybridetechnologie, in de LS600h bijgestaan door een 5.0 V8. Aangezien dit model inmiddels bijna met pensioen mag, gaan we hem niet lang meer tegenkomen in dergelijke lijstjes. De nieuwe LS is pasgeleden onthuld, en hiermee gaan de Japanners een flinke hap uit het gemiddelde verbruik nemen.

3. Porsche Cayenne S Hybrid / Volkswagen Touareg Hybrid (8,8)

De broertjes van het Volkswagen-concern zijn beide full-size SUV’s, en dat brengt veel gewicht met zich mee. Naast de elektrische motor die helpt, doet een 3.0 liter V6 het meeste werk. Het brengt de auto’s tot een gemiddeld verdruik van 8,8 liter.

4. Mercedes-Benz S400 Hybrid    (8,0)

Wederom een model dat op zijn laatste benen loopt. Een opvolger voor de huidige S-klasse staat al achter de coulissen klaar, en hier zal ongetwijfeld weer een hybride-variant van gemaakt worden. Tot die tijd moet de wereld het stellen met de S400 Hybrid, die precies 8 liter benzine verstookt op 100 gereden kilometers.

5. Porsche Panamera Hybrid (7,1)

De Porsche Panamera Hybrid is de keuze van voormalig minister-president Jan-Peter Balkenende. In deze auto ligt dezelfde aandrijflijn als in de eerdergenoemde Porsche Cayenne Hybrid, echter een lager gewicht, dito luchtweerstand, en truukjes met speciale banden doen het verbruik maar liefst 1,7 liter lager uitkomen, op 7,1 liter.

6. Infiniti M35h   (6,9)

De Infiniti valt in dezelfde klasse als bijvoorbeeld de BMW 5-Serie of de Audi A6. Laatgenoemden hebben echter iets verfijndere motoren, waardoor zij buiten het lijstje vallen, en de Infiniti er net in.  Met 6,9 liter is het verbruik alleszins acceptabel, maar niet voldoende om buiten de top 7 te vallen.

6. Audi Q5 Hybrid (6,9)

We sluiten de lijst af met de Audi Q5 Hybrid, die op een gedeelde zesde plaats met de Infiniti eindigt. Deze SUV haalt zijn vermogen niet zoals eerstgenoenmde uit een 3,5 liter V6 motor, maar uit een 2.0 TFSI viercilinder. Desalniettemin spelen zijn hoogte en omvang hem parten, waardoor hij hetzelfde verbruik als de Infiniti noteert.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

En geen Honda Civic Hybrid? Op het werk hebben we er 1 en die rijd 1 op 17, terwijl het 1 op 30(?) moet zijn.

Zo lang de normering van verbruik geen realistisch afspiegeling van het echt verbruik is, zijn deze cijfers met een likblok zout te nemen.

http://www.werkelijkverbruik.nl

@advandermeer: True. Maar wanneer ik mijn verbruik vergelijk met die website, dan kom ik met mijn Saab 9-3 TTiD Cabrio aan 5,82 liter per honderd weliswaar hoger uit dan de opgegeven fabriekswaarde van 5,2 liter (nl. 12%), maar wél een heel stuk lager dan de 6,94 die werkelijkverbruik.nl me voorschotelt (die zit nl. 33% hoger dan de fabrieksopgave). De implicatie is dat je het werkelijk verbruik niet kan voorspellen. Je kan wél de berekening van het geijkte verbruik strenger maken. Maar zelfs bij een verstrenging van die berekening ga je nog steeds een afwijking krijgen t.o.v. de individueel vastgestelde cijfers.

SUV’s en Limo’s. Dan sta je bij voorbaat al op een kansloze achterstand als het gaat om een lage CO2 uitstoot.
Het is wel goed om te zien dat de techniek steeds vaker gecombineerd wordt met minder dure motoren (4 en 6 cilinders ipv V8’en), maar dat heeft er alles mee te maken dat de meerprijs van de kostbare techniek op een dikke vette V8 limo of SUV minder opvalt dan bij een middenklasser.

In plaats van de geijkte verbruiksmeting realistischer te maken, kunnen we auto’s ook gaan belasten op hun rolweerstand (gewicht), frontaal oppervlak en Cw-waarde (in combinatie met de geijkte uitstoot-meting). Die waarden kunnen de fabrikanten ons namelijk al geven. De motivatie om lichtere, kleinere en lagere auto’s te produceren zal al meteen een stuk groter zijn 😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.