Voor EV-rijders is een smartphone of tablet eigenlijk een onmisbaar hulpmiddel voor in de auto. Even een laadpaal opzoeken of de beschikbaarheidsstatus van een openbare stekkeraansluiting opvragen, de antwoorden liggen tegenwoordig binnen handbereik van iedereen met een mobiele interneterbinding. Groen7 zet zes app-opties op een rij.

Love to load-app van van The New Motion

Deze app toont alle load locations in Nederland voor elektrische auto, met real time beschikbaarheid. De app weet waar je bent en toont de dichtstbijzijnde locaties. Verder is er een zoekfunctie, zodat je ook op plaats van bestemming je EV kunt laden. De app heeft een optie om ook alleen de beschikbare laadlocaties te tonen en er kan gefilterd worden op bijvoorbeeld alleen snelladers.

love to load-app

Gratis verkrijgbaar in iTunes en in Android Market

Oplaadpalen van Stichting Oplaadpalen.nl

Deze app komt er in de recensie niet bepaald goed vanaf, hoewel het alle noviteiten bezit die je van een oplaadpunt-app mag verwachten. De app toont de huidige locatie op de kaart en kan als alternatief alle oplaadpunten in een lijst tonen. Ook worden de adresgegevens van de oplaadpunten weergegeven, wat het navigeren een stuk makkelijker maakt. Verder beschikt de app over een uitgebreide filter om onderscheid te kunnen maken tussen de talloze soorten oplaadpalen.

Oplaadpalen-app

Gratis verkrijgbaar in iTunes en Android Market.

LEAF-app van Nissan

Deze app geeft Leaf-rijders de mogelijkheid om hun EV van alle kanten te monitoren. Zo kan de batterijstatus worden opgevraagd, maar wordt er ook info gegeven over de laadsessie -bijvoorbeeld wanneer de weer vol is – indien de auto aangesloten is op een oplaadpunt. Het starten of beëindigen van het opladen is eveneens mogelijk, net als het bedienen van de climate-control-functies, een soort elektro-standkachel.

Gratis verkrijgbaar in iTunes en Android Market.

Nissan LEAF-app

E-rijden van Essent

Net als laadpuntenkaart op de website van Essent toont de E-rijden-app alle openbare laadpunten in Nederland, zowel reguliere laadpalen als snelladers. Gebruikers van de app kunnen naar ruim 1.300 openbare Nederlandse laadpunten worden genavigeerd, evenals naar ongeveer 1.100 laadpunten van Essent’s moederbedrijf RWE in Europa. Bezitters van een elektrische auto die klant zijn bij Essent en hun voertuig aansluiten bij een laadpunt van het energiebedrijf kunnen met de app het opladen van hun auto op afstand starten en stoppen. Ook laat de E-Rijden app zien hoeveel de accu heeft geladen.

E-rijden van Essent

Gratis verkrijgbaar in iTunes en Android Market.

GreenCharge app van Xatori

Deze app houdt het rijgedrag bij, berekend hoeveel brandstof er bespaard wordt en wat de belasting is op het milieu. Xatori heeft de app ontwikkeld en hij is geschikt voor iPhone, iPad en iPod Touch. De app is te syncen met de Nissan Leaf en Chevrolet Volt, waarna inzicht is te krijgen in onder meer de accustatus.

Gratis verkrijgbaar in iTunes en Android Market.

MyAmpera-app van Opel

De app is logischerwijs gericht op Ampera-rijders en geeft de gebruiker de beschikking over een aantal handige hulpmiddelen, waaronder de mogelijkheid om de hulpdiensten in te schakelen of direct contact op te nemen met de persoonlijke Ampera callcenter medewerker. De app geeft de mogelijkheid om publieke oplaadpunten te zoeken enom de dichtstbijzijnde Ampera-dealer te vinden en daar contact mee op te nemen.

myampera-app

Gratis verkrijgbaar in iTunes en Android Market.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Gaaf, nu nog iedereen elektrisch of hybride gaan rijden!

Nog een tip voor een handige App. http://www.laad.nl. Oplaadpunten zoeken met alle points of interest in de buurt en inclusief real time beschikbaarheid

Is er wel eens iemand op het idee gekomen om al deze informatie in EEN app te bundelen? Nu heeft iedere organisatie netjes voor zichzelf gezorgd, maar er is niet één app die alle laadpunten laat zien.
Vreselijk onhandig en weer heerlijk consument onvriendelijk bedacht. De bedrijven laten weer eens zien dat ze alleen maar geinteresseerd zijn in hun eigen omzet en niet in het promoten van electrisch rijden.
Wie doorbreekt de impasse?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.