Juni was een absolute recordmaand voor auto’s met zuinige diesel- of benzinemotoren. Er ontstond een ware run op bijtellingsvriendelijke modellen die na 1 juli in een minder gunstige klasse zouden vallen, en bij dealers werden alle verloven ingetrokken om aan de vraag te voldoen. Op elektrische auto’s had deze stormloop geen of amper invloed, aangezien ze – op een enkel range-extended model na- in de categorie van nul procent blijven zitten. Hoe de cijfers er voor het eerste half jaar uitzien heeft Groen7 hier op een rij gezet.

Ampera scoort
Zoals al viel op te maken uit de resultaten over de eerste vijf maanden gaat de Opel Ampera er met de winst vandoor. Eind mei stonden er 989 geregistreerd in Nederland, inmiddels is dat opgelopen tot 1.280. Een groot contrast met de nummer twee, waar de Nissan Leaf de plek inneemt met 131 exemplaren die op kenteken werden gezet. Iets daaronder staat de Fisker Karma met 112 verkopen. Dat verklaart meteen waarom Kroymans Hilversum als de best draaiende dealer werd aangemerkt door Fisker.

De verkoopcijfers over de eerste zes maanden van 2012 staan hieronder en zijn mede dankzij VWE Trendweb tot stand gekomen. Tussen haakjes wordt het verkoopaantal van heel 2011 per model weergegeven.

10. Mitsubishi iMiEV – 10 (62)
9. Tesla Roadster – 17 (43)
8. Citroen C-Zero – 41 (27)
7. Smart ForTwo electric drive – 55 (267)
6. Renault Fluenze Z.E. – 90 (4)
5. Peugeot iOn – 94 (82)
4. Chevrolet Volt – 99 (5)
3. Fisker Karma – 112 (pas vanaf 2012 leverbaar)
2. Nissan Leaf – 131 (299)
1. Opel Ampera – 1.280 (8)

Chevy doesn’t run deep
De evenknie van de Opel Ampera, de Chevrolet Volt, blijft nog even achter op zijn concerngenoot. Waren dat er tot vorige maand nog 74, nu staat de teller op 99 stuks. Nog geen 10% van het Ampera-aandeel. Het trio Peugeot iOn, Citroen C-Zero en Mitsubishi iMiEV vullen de laatste plekken op, samen met de elektrische Smart en de Tesla Roadster, die in Nederland inmiddels zo goed als uitverkocht is.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Toch opvallend dat de Ampera en Volt vrijwel gelijk geprijsd zijn, en bijna iedereen voor de Opel kiest. Zegt een logo dan zoveel?

@ricardo: Opel heeft ook veel (heel veel) meer gedaan aan marketing, en het merk is in Nederland (en Europa) natuurlijk veel sterker dan Chevrolet?

Misschien mogen veel werknemers wél een Opel kiezen als lease auto, maar geen Chevrolet?

@fit4fun: En wat zou daar de reden van moeten zijn?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.