Eerder werd aangenomen dat het toevoegen van ethanol benzine goedkoper zou maken. Dit causaal verband blijkt volgens MIT niet te bestaan.

De “crack ratio” is de prijs van benzine gedeeld door de prijs van olie. Met deze rekensom kunnen analisten de relatieve waarde van benzine vergelijken met olie. Hoe hoger de ratio, hoe duurder de benzine. Met de toevoeging van het goedkope ethanol zou de crack ratio af moeten nemen.

Echter, er zijn meerdere elementen verbonden aan de kosten van benzineraffinaderij. Als de olieprijs verdubbeld, hoeft dit niet direct te leiden tot een verdubbeling in benzineprijzen. Wel geldt in het algemeen genomen dat als de olieprijzen omhoog gaan, de crack ratio afneemt.

Een toegenomen hoeveelheid ethanol in benzine correleert slechts met de dalende crack ratio; het draagt niet bij op een causale manier. In plaats daarvan wordt gedacht dat de veranderende olieprijzen leidend zijn in de veranderingen in de crack ratio. Als deze prijzen worden meegenomen, vervalt het effect van ethanol.

MIT voerde zogenaamde anti-tests uit door onafhankelijke variabelen mee te nemen in het model om te controleren op onjuiste correlaties. Zij vonden een sterk verband tussen de hoeveelheid ethanol in benzine en bijvoorbeeld Amerikaanse werkgelegenheidscijfers, wat totaal niets te maken heeft met de samenstelling van benzine.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.