tanken van een Toyota Mirai
Er valt een wereld te winnen. Faurecia stopt geld in de ontwikkeling van betere waterstoftanks.

De auto met een brandstofcel zien we nauwelijks terug op de weg, dat zal de komende decennia wel veranderen. Hopelijk nadat er is gezorgd voor een betere beschikbaarheid van het spul, want in tegenstelling tot Duitsland is het met de verkrijgbaarheid van waterstof Nederland zeer pover gesteld. Er is momenteel niet eens een handvol tankstations waar waterstof wordt aangeboden.

Waar voor personenauto’s een volledig elektrische aandrijflijn superieur is, lijken er voor vrachtwagens met een brandstofcel kansen te liggen. Het rijbereik ligt hoger en een tankstop vergt minder tijd dan een laadstop. Er zit dus zeer zeker toekomst in de brandstofcel, zeker als een aantal grote spelers op de markt er werk van maakt. Bijvoorbeeld Hyundai, een sterke wil is nodig en het nodige lobbywerk lijkt onontkoombaar.

Een stap in de goede richting is dat toeleverancier voor de autoindustie Faurecia komt met een expertisecentrum op het gebied van waterstof, als deel van het research & development center in Frankrijk. Er wordt 25 miljoen euro geïnvesteerd en er ontstaan vijftig nieuwe banen. Het doel is betere waterstoftanks. Die moeten lichter worden en ook efficiënter zijn, wat dat laatste ook moge betekenen. Wel wordt waterstof onder hoge druk opgeslagen, dus er zijn de nodige eisen waaraan dergelijke tanks moeten voldoen en de stevigheid moet te allen tijde worden gewaarborgd.

Beeld: tanken van een Toyota Mirai


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Waar voor personenauto’s een volledig elektrische aandrijflijn superieur is, lijken er voor vrachtwagens met een brandstofcel kansen te liggen. Een auto met een waterstof cell is toch ook gewoon een electrische auto.

Een auto op waterstof heeft toch ook een electrische aandrijflijn (in de meeste gevallen iig).

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.