Project A15
1300 keer je elektrische leaseauto delen in één jaar. Dat deden de tien Rotterdamse Testrijders van Project A15. Daarmee werd dit experiment de grootste Rotterdamse elektrische testrit ooit.

Onderling gingen de testrijders de strijd aan wie de auto het vaakst wist te verhuren via autodeelplatform SnappCar. Winnaar is Jeroen Prinsen uit Poortugaal die zijn auto 90 keer in een jaar wist te verhuren. Hiermee heeft hij bijna de helft van zijn kosten terugverdiend.

Jeroen Prinsen: “Mijn leasekosten waren 5.000 euro, mijn inkomsten aan verhuur ruim 2.000 euro. Mooi als je bijna de helft van je kosten zo terugverdient.” Prinsen verhuurde zijn auto vooral als poolauto via de huurders in zijn bedrijfsverzamelpand Meetz! dat vlakbij een metrostation ligt. “De goede locatie om de auto af te halen plus mijn grote netwerk voor verhuurcontacten waren de belangrijkste succesfactoren.” Prinsen heeft zijn auto ook nog eens tientallen keren gedeeld met vrienden en bekenden. “Zo konden zij op een makkelijke manier kennis maken met elektrisch rijden.”

Vrienden, collega’s én onbekende stadgenoten makkelijk kennis laten maken met elektrisch rijden én autodelen. Dat is precies de gedachte achter de Testrijders die precies een jaar geleden als eerste groep van Project A15 startten. Met de Testrijders voert Natuur & Milieu campagne om elektrisch rijden én autodelen te stimuleren. Ook het komende jaar zijn de auto’s van de Testrijders te delen/huren. Een groep van 25 Testrijders is inmiddels in aan de andere kant van de A15 in Arnhem en Nijmegen gestart.

Ervaringen Testrijders na 1 jaar
De tien Rotterdamse Testrijders hebben een jaar gepionierd met stil, schoon en zuinig rijden én autodelen. De actieradius was voor niemand een groot probleem. De meeste autoritjes vonden in en bij de stad plaats. De gemiddelde autorit is in Nederland rond de 16 km. ‘Omdat de ritten vaak kort zijn, kan je meestal thuis opladen,’ zegt Testrijder Jimmy Karaaslan. “Tussentijds laden is zelden nodig, is mijn ervaring. En daarnaast is zo zuinig mogelijk rijden een leuk spelletje geworden.”

Laadprijzen
Als tussentijds opladen wel nodig was, verliep dat soepel. In de stad Rotterdam staan de laadpunten op goede locaties, vinden de Testrijders. Kritiekpunt is de onduidelijkheid over de laadprijs in het land. Het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste laadbeurt voor de Nissan LEAF, de auto van de Testrijders, is ruim 2 euro voor een volle accu. Op jaarbasis kan het verschil oplopen tot 640 euro.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

2 euro voor 100km range is nog steeds spot goedkoop in vergelijk met een ICE voertuig. Ik heb al mensen gehoord die de stroom-tarieven voor EV’s al te duur vinden. Zeikerds zijn het. Voor dat soort volk is alles altijd te duur…

Los van dat. Betreffend delen: over mijn lijk dat ik mijn auto ooit zou delen. Je krijgt em gegarandeerd een keertje goor en/of kapot terug. Mijn auto is compleet door mij en voor mij en mijn familie ingericht. Overal liggen spulletjes. Moet er niet aan denken die auto telkens leeg te moeten halen omdat er een vreemd iemand in gaat rijden. Brrrrr.. Doesn’t work for me.

Niet 2 euro voor 100km, maar 2 euro verschil [tussen goedkoopste en duurste].
Dus bijv. 8 euro en 10 euro.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.