Thunder Power
Niet Tesla, niet VAG, maar het onbekende Thunder Power uit Taiwan komt met de elektrische auto met de grootste range. En, niet onbelangrijk, hij gaat in productie.

Goed, de naam mag dan een beetje over the top en prentieus zijn, de specificaties van hun elektrische sedan liegen er niet om. De accu heeft een capaciteit van liefst 125 kWh en overklast daarmee alle elektrische auto’s die we tot nu toe hebben gezien. De sedan moet in twee uitvoeringen beschikbaar komen, met naar keuze 230 of 320 kW. In beide gevallen ligt de actieradius met een volle accu boven de 650 kilometer. Een half uurtje aan de lader is goed voor ruim 300 kilometer bereik. De 100 km/u is vanuit stilstand in minder dan vijf tellen bereikt, de top bedraagt 250 km/u.

Het Taiwanese Thunder Power heeft de auto vanaf de grond aan ontwikkeld, er wordt dus geen gebruik gemaakt van een bestaand platform. Het design is volgens het persbericht ‘Europees’, wij houden het op een tikkeltje eigenaardig, maar niet onaardig. Door gebruik van lithium-ioncellen met een hoge dichtheid is het accupakket relatief klein en licht. De auto weegt minder dan 2000 kilo en dat is voor een grote elektrische sedan met een 125 kWh-accu gerust een prestatie te noemen. In 2017 moet de Thunder Power in Europa gelanceerd worden, China en Amerika volgen een jaar alter. Productie vindt plaats in Shaoxing, China.

Meer plaatjes HIER.

Thunder Power


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat een lelijk hok!

@pjp911: Goede, inhoudelijke reactie. Perfect onderbouwd ook. Ga zo door, een genot om te lezen, hier hebben we allemaal wat aan!

*kuch* Model S *kuch*

Niet verkeerd, paar Tesla en Maserati invloeden, wat mijn oog ziet. En die range doen ze ook knap, zelf ontwikkelde batterijen? Grootste probleem kan het opladen worden, aangezien ze denk ik niet van Tesla’s superchargers gebruik mogen maken…

@guusboum: Ik denk dat dit, als hij er komt, de eerste EV zal zijn die in aanmerking komt om van het SuC netwerk gebruik te maken. Tesla heeft dit opengesteld onder twee voorwaarden. De auto moet in staat zijn de Kw’s aan te kunnen (dat lijkt me hier wel het geval, als eerste dus) en de fabrikant moet een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het netwerk en de stroom voor hun rekening nemen. Als ze dit goed oppakken zouden ze hoge ogen kunnen gooien, uiteraard als hij er inderdaad gaat komen.

Ongeveer de koplamp van een McLaren maar dan omgedraaid. Een soort (nike swoosh) ik heb het er niet zo op…

Oeh.. Vanaf 2020 geen subsidies meer toch? Doe maar meteen extra milieu belasten voor oogbederving!

Koplamp beetje afgekeken bij Nissan? (370Z style) verder best wel mooie wagen en prestaties die er (theoretisch) niet om liegen. Ben toch wel benieuwd wat de realiteit zal worden als ie helemaal klaar is.

Is dit ‘Europees design’? Het doet me toch meer denken aan Amerikaanse designstudies uit de jaren ’50, toen alles er nog uit moest zien alsof er een turbinemotor in lag.

Maar zo te zien hebben ze ook goed naar Spyker gekeken, dus wellicht bedoelen ze dat…

Wat een extreem lelijk design zeg. Maar zij prestaties liegen er niet om. Maar eerst maar eens zien, ik geloof er namelijk nog helemaal niks van.

Gaaf als ze hem zo gaan maken. Ik zie retro elementen maar ook hypermoderne dingen die we alleen op concepts zien.

Vraag is hoe lang die batterijen meegaan. Als ze na twee a drie jaar al behoorlijk minder geworden zijn, is dat mooi kl*te. Nissan Leaf 1e gen. gedoe zeg maar. Dat is nou net waar Tesla tov. de concurrentie een enorme voorsprong heeft. Na acht jaar nog steeds rond 90% capaciteit hebben is niet misselijk. En dat zijn cijfers van de 1. gen. batterij van de roadster. De Model S heeft generatie 2 en 3 (ok, noem de 90kW pack een v2.5).

Lelijke wagen trouwens. Stop een Model S en een Maserati in de mixer en kots dit mislukte ding uit. Een aantal losse elementen zijn best fraai maar het past, zoals gewoonlijk met aziatisch copy-paste jatwerk, niet samen. Het klopt gewoon niet.

Thunder Power.. Toch maar even niet

Even aan de redactie: het reactie gedeelte op de app doet het niet goed bij deze topic.

Iedereen valt over het uiterlijk, maar het echte nieuws is de accu uiteraard. Dat is precies wat bij de model S en X nog onvoldoende is.. En Elon Musk houdt op dat gebied de boot behoorlijk af..Dus laat ze in Taiwan maar zien wat technisch echt mogelijk is, ook al is het niet het mooiste design. Zo worden de grote merken vanzelf wel de goede kant op gestuurd.

Ik vind hem best goed gelukt maar ik zag dit soort auto’s 30 jaar terug al in Robbedoes en Kwabbernoot!

Ach ja. Er was ook een handvol mensen die Lancia Thesis mooi vonden.

Best wel een knap ding, en de cijfers zijn prima – als ze ze waar kunnen maken.

Blijft nog over: de prijs?

Dit voor BMW-5-geld, en Europa rijdt er direct vol mee…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.