Omdat er een gebrek aan laadpunten ontstaat, moeten EV-eigenaren volgens minister Henk Kamp (Economische Zaken) en staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) thuis gaan laden.

Dit is hun antwoord op de vragen van Tweede Kamerleden Atje Kuiken en Jan Vos (PvdA) over het remmende effect van een tekort aan laadpalen op de groei van het aantal EV’s op de Nederlandse wegen. Zij maken zich zorgen over de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden als het wagenpark niet verder elektrificeert.

De verwachting is dat er eind dit jaar 20.000 volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen rondrijden. In 2020 moet dit aantal tien keer zo veel zijn, maar daarvoor zal de groei flink aan moeten houden met gemiddeld ongeveer 25.000 (PH)EV’s per jaar. Op 31 augustus 2013 stonden er 3.117 reguliere publieke oplaadpunten, 1.622 reguliere semipublieke oplaadpunten (openbaar toegankelijk, privaat gefinancierd) en 123 snellaadpunten (deels publiek toegankelijk); niet genoeg om in de behoefte van laden te kunnen voorzien.

Kamp en Mansveld pleiten daarom voor een groei van de laadinfrastructuur om ook in de toekomst voldoende dekking te bieden. Via aanbestedingen zullen er in grote steden meer laadpalen worden geplaatst. Echter, laden op of nabij eigen terrein met een (verlengd) privaat oplaadpunt krijgt de voorkeur. Dit is “gemakkelijk voor de rijder en bovendien de goedkoopste optie, omdat er geen aparte aansluiting voor hoeft te worden gerealiseerd”. Ook laden op het terrein van de werkgever is gewenst.

De minister en staatssecretaris geloven niet dat een tekort aan laadpalen direct zal resulteren aan een toenemende uitstoot van fijnstof, omdat er geen sterker vervuilende auto’s bijkomen. Wel voorspellen zij dat een tekort aan laadpunten kan leidden tot een rem op de verkopen van EV’s. Er moeten daarom afspraken worden gemaakt met netbeheerders, energiebedrijven en lokale overheden, zoals ook in het regeerakkoord is opgenomen.

U kunt de brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer HIER lezen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.