Ford Transit Custom PHEV
Proefinzet in een nieuwe Europese stad. Ook in Keulen wordt gekeken hoe de plugin-hybridevariant van de welbekende Ford Transit Custom zich houdt.

Het is een overbekend concept, dat bij busjes niet lijkt te bestaan. Een plugin-hybride aandrijflijn. De eerste gedachte is dat zoiets overbodig is, omdat er nu eenmaal veel kilometers worden afgelegd met bestelauto’s. Maar dat gaat niet voor iedereen op, sommigen gebruiken hun bus om op een steeds wisselende werklocatie te komen, of blijven vooral in de regio. Niet iedereen zit de ganse dag achter het stuur.

De Ford Transit Custom PHEV kan dus zeker zijn nut bewijzen, mits juist ingezet. Het gaat om een bus met een elektromotor en een 1.0 Ecoboost-motor. Het accupakket heeft een capaciteit van 14 kWh. Met louter elektrische aandrijving moet er meer dan 50 kilometer kunnen worden afgelegd, als ook alle benzine uit de tank is gevloeid bedraagt de totaal afgelegde afstand meer dan 500 kilometer.

Eerder is al van start gegaan met proefinzet van deze bestelauto in Londen en Valencia (Spanje), daar is nu Keulen (Duitsland) aan toegevoegd. De Transit Custom PHEV wordt in Keulen gedurende een jaar ingezet bij gemeentediensten; AWB Abfallwirtschaftsbetriebe Köln (afvaldienst), Cologne Bonn Airport (luchthaven), Häfen und Güterverkehr Köln (haven- en vrachtvervoer), Kölner Verkehrsbetriebe (openbaar vervoersorganisatie) and RheinEnergie (energiebedrijf). Er wordt gebruik gemaakt van geofencing, dat betekent dat in een bepaald werkgebied er altijd uitstootvrij gereden kan worden. Verder wordt er als vanzelfsprekend opgeladen met de reeds bestaande laadinfrastructuur.

In de tweede helft van 2019 moet de ontwikkeling van de Ford Transit Custom PHEV ten einde zijn en kan iedereen die dat wil de bus bestellen. Dan is het afwachten tot het moment waarop Ford met een eigen volledig elektrische bestelwagen komt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.