VDL testplein in Valkenswaard
Hier worden allerlei mogelijke laadoplossingen getest, om duidelijk te krijgen wat het beste werkt om bussen en vrachtwagens op te laden.

Zwaar vervoer stelt als vanzelfsprekend hoge eisen aan het opladen. Een simpel laadsnoer volstaat niet, er moet een doordachte laadoplossing komen die veel voertuigen snel kan opladen. Alles voor een hoge bedrijfszekerheid en zo kort mogelijke laadtijden. Want wanneer er niet wordt gereden, dan wordt er ook geen geld verdiend.

VDL heeft om geschikte laadoplossingen aan te kunnen bieden een testplein in gebruik genomen, op het eigen fabrieksterrein in Valkenswaard. Laadapparatuur van de belangrijkste leveranciers is aanwezig en wordt getest met verschillende snellaadverbindingen. Er zijn vloeistofgekoelde laadstekkers en verschillende pantografen. Er kan op vier plaatsen tegelijk worden getest, zowel met pantografen die op het voertuig zijn bevestigd en pantografen die deel uitmaken van de laadinfrastructuur. Zo moet duidelijk worden wat het beste werkt. Er is in totaal een vermogen van 1,4 MW beschikbaar. Dit maakt het mogelijk om per voertuig te testen met een vermogen van 600 kW (1000 A). Bijna tien keer zoveel als een Nissan Leaf haalt bij een publiek laadpunt.

Behalve opladen is ook ontladen mogelijk. In de eerste plaats geeft dit inzicht in de veroudering van accupakketten. De energie wordt opgeslagen in een stationaire batterij. Er wordt verder getest met alle nieuwe laders, soms nog voordat ze op de markt komen. Zo wordt onderzocht of alles naar verwachting werkt, of er nergens problemen ontstaan en de veiligheid niet in het gedrang komt.

Mooi overigens om te zien dat de pantograaf nu weer terug is bij de elektrische lijnbus. Dit nadat de trolleybus nagenoeg is verdwenen. VDL levert een aantal verschillende elektrische bussen. Ook de volledig elektrische DAF truck die spoedig zijn opwachting maakt, is mede door VDL ontwikkeld.

Met dank aan Erik voor de tip


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

In Den Haag gaat vanaf december 2018 ook elektrische bussen rijden (nieuwe lijn 28) met een laadsysteem via een pantograaf. Er wordt dan ook stationair gebruik gemaakt van de bovenleiding van het Haagse tramnet. Dit is al een keer getest.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.