Fuso Canter E-Cell
Daimler meldt met trots dat een jaar durende praktijktest met acht elektrische kleine vrachtwagens van Fuso succesvol is afgerond. Over verdere plannen met de elektrische Canter maakt het merk echter niets bekend.

“De eerste resultaten van de praktijktests met acht voertuigen tonen aan dat de trucks hun geschiktheid voor de dagelijkse inzet in het regionale en stedelijk distributieverkeer ruimschoots hebben bewezen. De trucks realiseerden een actieradius van meer dan 100 km en overtroffen daarmee de gemiddelde afstand die veel bedrijfswagens voor korte afstanden in het distributieverkeer normaliter per dag afleggen. De FUSO Canter E-CELL beschikt over een nuttig laadvermogen van ruim twee ton. Eerste analyses van de data laten zien dat kostenbesparingen van ca. € 1.000 per 10.000 km ten opzichte van conventionele dieseltrucks mogelijk zijn.”

Tot zover de positieve bewoordingen van het persbericht. Wij zijn vooral benieuwd naar het vervolg van deze test en opvallend genoeg meldt Daimler hier niets over. De Fuso Canter E-Cell is op dit moment slechts in een zeer kleine oplage gebouwd voor praktijktesten en is dus niet te koop. Na een succesvolle test zou je dan ook verwachten dat Daimler, dat voor bijna 90 procent eigenaar is van de Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, plannen aankondigt voor grootschalige productie. Ook is niet bekend wat er gebeurt met de acht testauto’s.

Momenteel is al wel de Fuso Canter Eco Hybrid te koop. Deze is echter alleen leverbaar in 6,5-ton uitvoering en niet in de voor ons land meer interessante 3.5 ton-klasse. Tot dit wagengewicht mag je de Fuso namelijk rijden met rijbewijs B. Daarnaast is de hybride-aanlijflijn enigszins beperkt, de accu heeft slechts een capaciteit van 2 kW en is voornamelijk bedoeld om remenergie in op te slaan. Volledig elektrisch rijden behoort dan ook niet tot de mogelijkheden.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.