Tesla Model S
Range anxiety, ofwel angst voor een lege accu. Het is een van de meest voorkomende kwalen onder stekkerrijders, maar Tesla komt met het medicijn.

Tenminste, dat is wat Tesla’s CEO Elon Musk 15 maart via Twitter de ether in zond. Naar nu blijkt gaat het om een software-update voor de Model S met daarin Trip Planner en Range Assurance. Trip Planner werkt samen met het navigatiesysteem en helpt je langere routes te kiezen die je zo snel mogelijk op de plaats van bestemming brengen via een eventueel noodzakelijk oplaadpunt. Daarbij wordt rekening gehouden met het gebruik van de laders. Is de dichtstbijzijnde Supercharger enorm druk, dan kan het systeem je zomaar naar een ander oplaadpunt sturen.

Range Assurance geeft je een waarschuwing wanneer je resterende acculading onvoldoende is om de dichtstbijzijnde Supercharger of de eindbestemming te halen. Volgens Elon Musk is het systeem fool proof en kun je alleen nog wanneer je moedwillig de aanwijzingen van Tesla’s Knight Industries 2000 negeert, nog met een lege accu te komen staan.

Verder voegt Tesla diverse veiligheidssystemen toe, zoals autmatic emergency braking, blind spot warning en side collision warning. Handig is ook de Valet Mode, die de snelheid begrenst, het handschoenenkastje afsluit en persoonlijke informatie via het infotainmentsysteem verbergt.

Tesla past deze updates niet alleen toe op nieuwe Model S’en, elke Model S krijgt deze features. En daarvoor hoef je bij Tesla niet langs een servicepunt, de updates worden as we speak draadloos naar de auto’s verzonden en geïnstalleerd. Eerder werden eigenaren van een Tesla Model S P85D wakker en bleek hun wagen 0,1 seconden sneller naar de honderd te accelereren. Doet hij toch goed, die Elon!


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ppff dat voelt toch wel een beetje als een gepolijste drol.
Eerst aankondigen dat er een aankondiging komt en dan met een Navigatie Software update komen. Jammer.

Draadloos naar je auto toegezonden, kunnen ze dan ook zien waar jij rijdt op dat moment?

@ghost: Mits ze daar behoefte aan hebben, kunnen ze zien op welke locatie je de gegeven download inderdaad. Omdat 9/10 personen zijn of haar Tesla gewoon op de oprit met het aanwezige wifi netwerk verbindt, zou je alleen te weten komen waar men woont. Iets wat de dealer ook weet en dus iets waar mr. Musk helemaal geen behoefte aan heeft dat op een andere manier te weten te komen.

Niet zo paranoide, je telefoon kan makkelijker worden getracked.

Da\’s toch mooi!

Haha vind het wel echt baas hoe dat allemaal werkt met die updates. Vooral dat je sochtends in stapt en je auto is nog sneller. Hoe geniaal

Ja mooi. Die \”updates\” zaten er al bij de fabricage van de auto in, het enige wat Tesla doet is de \”update\” via hun netwerk online vrij te geven, en zie hier een mooi stukje marketing.

@ThomasBol: nee stupid. Die updates zaten er NIET al in vanaf fabriek. Je snapt er niks van.

Ze hebben een prachtig systeem dat het toelaat dat ze werkelijk nieuwe features kunnen toevoegen aan de bestaande hardware.

@fijnkonijn: ok, doei

@ThomasBol: kan het zijn dat ik, als Tesla Model S rijder, misschien beter geinformeerd ben?

Kan zijn oder?

Anyway, je reactie verraad dat je schijnbaar nog een puber bent…

@fijnkonijn: volwassen nickname. Stap zo lekker in mijn auto met verbrandingsmotor om huiswaarts te rijden. Kan je wel vast verklappen dat – mede dankzij de kromme belastingregels – ik het niet zo heb op elektrische auto\’s, vandaar.

@ThomasBol: stap zo lekker in mijn geile Teslaaatje om huiswaarts te rijden.

Dank de fijne belastingregels en de lage stroomkosten hier in Zwitserland lach ik me de pl**res en rijd ik in een van de beste auto’s ooit gemaakt (persoonlijke mening natürlich).

Prettig weekend !

Wat een typische Hollandse reacties weer… Man man man. Dit is toch ontzettend vet?! Gratis extra handige shizzle, wat geen enkel ander merk voor je doet. Verdomme voor NIKS wordt je auto steeds beter/sneller/slimmer/completer.

@stfu: alleen de zon komt voor niks op.

Waar heb je die kennis vandaan Thomas?

@mrdjm: Alphabet car lease

@thomasbol: ja en die kunnen kijken in de broncode van elke Tesla…..? Het is gewoon een OTA update zoals ook met je telefoon gebeurt.

@ThomasBol: Onzin. Dingen als ‘Valet Mode’ en ‘Side collision’ zijn nieuw ontwikkelde stukken software welke daadwerkelijk worden gedownload wanneer men zijn Tesla onder de carport zet en contact zoekt met je WiFi.

Natuurlijk zit de fysieke techniek al sinds de fabriek (en dus in sommige gevallen al een paar jaar) in de auto verwerkt, maar de software wordt dus steeds doorontwikkeld.

Pracht systeem dit

Hopelijk leren de ‘oude’fabrikanten hiervan, ik moet voor een navi update 179 euro aftikken en dan krijg ik een kaart die 2 jaar oud is.
Als je eenmaal aan Tesla gewend bent en dat gaat heel snel wil je nooit meer terug naar de oude garde.

Mooi spul, maar mijnen eco-up heeft t ook: Navigeer ik naar een plaats die buiten het bereik ligt van de huidge aardgastankvulling, dan stuurt ie mij mooi langs één of meerdere aardgas-tankstations.

Ja, het is niet zo geavanceerd zoals Tesla dat doet qua ‘zien hoe druk ’t is’, maar wel een stuk of 6 keer goedkoper.
* ik zie trouwens nooit, maar dan ook nooit auto’s staan bij de FastNed stations tussen Zwolle en Groningen, dus qua drukte zal ’t voorlopig nog wel mee vallen in Nederland *

Natuurlijk zaten die opties al ingebouwd, ze waren simpelweg nog niet geactiveerd. Desondanks is dit natuurlijk ontzettend gaaf, zeker die verbeterde sprintsnelheid en het is nog gratis ook dus daar worden wij Hollanders nog het vrolijkst van! 😀

Weer hele gave updates. Dat de navigatie nu ook rekening houdt met de drukte bij de superchargers is helemaal super. De auto wordt echt steeds beter!

Ter correctie van de eerdere bewering dat de software al in de auto zit en alleen aangezet wordt: De auto kan ook op je thuis Wifi aangesloten worden en krijgt dan voorrang bij sommige updates. Als je een beetje slim netwerk hebt, kun je zien hoeveel data er naar de auto gestuurd wordt bij een update. De data is versleuteld en dus niet in te kijken, maar de afmeting van het pakket is tientallen MB’s. Beetje veel voor een vinkje….

Ander puntje: dingen als Blind spot warning zijn afhankelijk van hardware. Dit is in de “oudere” auto’s nog niet aanwezig. Het wordt sinds ongeveer 6 maanden echter standaard geleverd op iedere Model S.

Ze zijn toch goed bezig bij tesla. Nu nog zorgen dat je sneller kan laden.

@mrrallycross: 45 min is niet snel genoeg? Er bestaat niks snellers qua laden. Er komen vanzelf wisselstations. Gaat zelfs sneller dan tanken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.