Hé Musk, dit is niet wat u ons vier jaar geleden beloofde!

Tesla Motors maakte een enorme indruk op de EV-wereld met hun luxe, toch wel vrij dure Roadster en Model S. Het idee was om vertrouwen en ervaring te schappen met het merk, om daarna meer betaalbare auto’s te produceren. Vorige week vertelde CEO Elon Musk aan Bloomberg dat er plannen zijn om binnen drie tot vier jaar een concurrent voor de Nissan LEAF op de markt te zetten. Deze Tesla gezinsauto zou niet meer dan 40.000 dollar kosten, ongeveer de helft van wat de Model S kost, maar nog altijd 10.000 dollar meer dan een LEAF.

Echter, in juli 2008 vertelde Musk aan Newsweek dat de prijs een stuk lager moest zijn: “Ik denk dat we direct of met een grote autofabrikant als partner binnen vier jaar een auto op de markt kunnen zetten voor minder dan 30.000 dollar.” Als we hem aan zijn woord houden, hadden wij dit jaar al een goedkopere Tesla mogen verwachten.

Uiteraard heeft Musk dit gezegd voordat de financiële crisis toesloeg, maar dit neemt niet weg dat de richtprijs flink is gestegen – en dat de beoogde concurrent is gewijzigd. De 30.000 dollar kostende EV zou het namelijk op moeten nemen tegen de BMW 3-serie of Audi A4. In januari 2013 werd dit zelfs min of meer bevestigd door hoofd van design Franz von Holzhausen, die ons een 30.000 dollar kleine Tesla beloofde voor 2017.

De LEAF-concurrent moet een range van ruim 320 kilometer krijgen. Met de huidige technieken is hiervoor een batterij van 40 tot 50 kWh nodig. Zelfs met een prijs van 40.000 dollar zal er veel moeten worden geschoven met cijfertjes en technologieën om op de “betaalbare” Tesla winst te kunnen maken.

Ter vergelijking: de BMW i3 moet in Duitsland een vanafprijs krijgen van 40.000 euro, in Amerika zegt het kaartje bijna 50.000 dollar. Deze auto moet vanaf het eerste verkochte exemplaar winstgevend worden. Tesla wil nu dus een EV op de markt brengen die niet alleen goedkoper is dan de i3, maar ook nog eens een twee keer zo grote actieradius biedt. (De i3 moet een elektrisch bereik hebben van 160 kilometer; de 300 worden gehaald met een range extender.) Ik zie niet in hoe dit rendabel is, tenzij ze een grote accu in een kartonnen doos op wielen verkopen. De enige oplossing wordt dan verlies draaien op de eerste exemplaren en hopen dat de familie-Tesla een verkoopsucces zal zijn. (Via plugin cars)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat lijkt echt verdacht veel op de Citroën DS5.

De prijs van de i3 word ca. €40000,=, maar da’s incl. 21% BTW, oftewel ca. €33000,= ex BTW of ca $42500. Prijzen in de USA zijn altijd zonder salestax omdat deze van staat tot staat verschillend zijn. Het prijsverschil met Tesla Gen III is dus ineens een stuk kleiner.
De prijs van de 40kWh Model S zou $60000 zijn.
Gen III word kleiner, dus lichter. Uitgaande van weer een vergelijkbare aerodynamische waarde moet bij kleiner wordende frontaal oppervlak minder luchtweerstand overwinnen. De accuontwikkeling staat niet stil, in 2016/17 mogen we goedkopere en lichtere accu’s verwachten. De auto gaat in veel grotere volumes gebouwd worden, wat economies of scale mogelijk zou moeten maken. Dat alles zou moeten betekenen dat een 40kWh accu wel eens voldoende zou kunnen zijn om een auto te bouwen die voor $40000 in de showroom staat en 200mi kan rijden.
Tussen de instap 3 serie en de instap 5 serie zit in de USA ook zo’n $17000.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.