Tesla
Het autonome rijsysteem van Tesla moet de kans aanzienlijk verlagen om een verkeersongeluk te krijgen.

Dat stelt Tesla CEO Elon Musk in gesprek met de Noorse minister van Transport en Communicatie. Musk had onlangs een conversatie met de minister over het Autopilot programma van Tesla, aldus Electric.

Volgens Musk heb je met Autopilot zo’n 50 procent minder kans op een ongeluk dan wanneer je zelf de auto bestuurt. Achter de schermen werkt Tesla aan Autopilot 2.0 die zelfs nog een stuk veiliger moet worden en mogelijk over die 50 procent heen kruipt. De Amerikaanse autofabrikant verzamelt data aan de hand van haar eigen rijders die gebruik maken van systemen zoals Autopilot. Een volledig autonoom rijsysteem van Tesla moet over ongeveer twee jaar klaar zijn voor de consument.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Allemaal goed en wel omtrent de veiligheid zo’n autonoom systeem. Maar wat ik naar mijn mening beter vind is een autonoom vangnet. Ik geloof dat de autopilot bij Tesla ook actief waakzaam blijft ondanks dat er niet op autopilot wordt gereden. De systemen blijven waakzaam om de fouten van de chauffeur en anderen weggebruikers tijdig op te vangen en te vermijden. Zoals Toyota het noemt: autonomous guardian angel.

Het werd al meermaals voorspeld door o.a professoren dat wanneer een wagen volledig autonoom is en perfect zonder chauffeur kan rijden, dat de mens veel meer de wagen zal gebruiken dan voordien. Het zal constant druk zijn op de baan, omdat de wagens i.p.v aan het werk of thuis geparkeerd staan constant de weg worden opgestuurd om andere taken te gaan doen. Mensen zonder rijbewijs zullen daardoor ook het openbaar vervoer links laten liggen om in de plaats een autonoom robot-auto te gebruiken. Gevolg zou juist veel meer schade aan het milieu zijn (door het verhoogd gebruik van persoonlijke vervoersmiddelen) en de drukte in en rond de steden zal stevig toenemen. Bv: de belgische kusttram heeft maximaal 279 staan/zitplaatsen, terwijl een Google paasei max. 2 zitplaatsen heeft maar wel kleinere ruimte inneemt door zijn beperkte afmetingen. Dus per kusttram (31,2m en 279 man) heb je zo’n 139,5 Google kindersurprises nodig om dezelfde capaciteit te voldoen. Schat dat zo’n Google wagentje ongeveer 2m lang is? Dus met een tussenruimte van 1m nemen autonome auto’s 418,5m i.p.v 31m ruimte in beslag voor het zelfde aantal mensen. Een abonnement voor een jaar met de trein kost naar verluid tot 1600euro/jaar voor onbeperkt sporen door Belgie. Een abonnement voor de lijn( tram en bus) tot ongeveer 400euro./jaar. Dus vlot 2000euro (om overal mobiel te zijn met het openbaar vervoer in Vlaanderen), na 5 jaar zal je waarschijnlijk zo’n Google autotje kunnen kopen met het geld dat het openbaar vervoer kost. Zelf voor degene die maar af en toe vervoer nodig hebben: wat zal goedkoper zijn? A: een autonome Uber-deelvoertuig of b: Een tram/bus of trein die ongeacht het aantal passagiers moet rijden.

O.a daarom vind ik volledig autonoom volstrekt nutteloos. Je loopt het risico om de wegen volledig toe te laten slippen en dat heel de dag door i.p.v enkel en alleen tijdens de spits. Ook het openbaar vervoer kan hierdoor klappen vangen, waardoor ze eventueel minder moeten gaan rijden = banenverlies. Ook ecologisch is het onverantwoord, denk aan mijn vergelijking tussen google en een tram.

Maar volledig autonoom is uitstekend voor de veiligheid. Maar als een auto in theorie volledig zelfstandig kan rijden, dan kan het toch ook ervoor zorgen dat bestuurders manueel kunnen rijden zonder de menselijke fouten. Want de autonome tech. kan elke menselijke fout dan tijdig opvangen en corrigeren. En moest de tech. falen dan kan je nog altijd rekenen op jezelf als bestuurder om de computer op te vangen. Dus de overheden en de fabrikanten zouden naar mijn mening beter het hele idee van driverless cars voor de particulier laten vallen en meer richten op een ongevallenvrije auto’s die eerder de bestuurder ondersteunen en helpen dan uitfaseren en het nutteloos maken van de taak die je nu hebt als bestuurder. We moeten ook niet te lui worden ook.

Tesla heeft binnen 2 jaar volledig autonome tech., Nissan volgt tegen 2020. Beiden zouden al kunnen bewijzen dat bestuurders dankzij de technologie kunnen rijden zonder gevaar voor een ander.

@scaglietti612: “Want de autonome tech. kan elke menselijke fout dan tijdig opvangen en corrigeren.”

Ik vrees dat je de “creativiteit” en domheid van mensen onderschat…

@fijnkonijn: Ik vrees dat je daar wel ergens gelijk in hebt. Maar toch: in slaap vallen, beroerte krijgen, afgeleid worden, niet opletten, te snel rijden volgens omstandigheden, etc… Stel nu dat een auto in staat is om volledig autonoom te kunnen rijden, waarom zou de wagen dan niet in staat zijn om de meeste fatale fouten tijdig te kunnen voorkomen. Stel je rijdt in de bebouwde kom waar veel voetgangers en fietsers wandelen. Een autonome auto weet dat ie extra voorzichtig moet zijn en zeker de toegelaten snelheid niet mag overschrijden. Dus als je zelf rijdt met zo’n wagen die het zelf ook zou kunnen, dan kan die wagen vermijden dat je te snel zou beginnen rijden door zelf een snelheid-begrenzer in te stellen. Als je door onoplettendheid bv een voetganger zou dreigen te raken, dan remt die wagen desnoods zelf( maar veel eerder en correcter). Dat is wat merken zoals Nissan en Toyota willen bereiken. Zo’n wagen zou kunnen bijsturen indien nodig, de correcte afstand bewaren, zelf remmen en uitwijken.

Had een tijdje geleden eens gepraat met een Tesla-rijder over de autopilot in zijn Model S. Hij wist mij te vertellen dat het systeem regelmatig moet weten of de bestuurder wel aandachtig is, door het stuur vast te houden. Indien er niets gebeurd zou de wagen vanzelf aan de kant zetten. Weet niet of dit nu echt waar is of niet.

Grootste probleem is echter nog altijd de andere weggebruikers zoals voetgangers en fietsers. Die denken niet zoals machines en zoals gewoonlijk lappen er velen de verkeersregels aan hun laars. Door bv. voorangsregels te negeren, amper zichtbaar zijn in het donker, verkeerslichten negeren noem maar op. De Belgische overheid mikt op 0 verkeersdoden tegen 2050. Dat zal een moeilijke taak zijn aangezien mensen nu eenmaal de gewoonte hebben om eerst handelen en dan nadenken. Als je autonoom rijdt en er steekt plots vlak voor jou bumper een mens over, dan zal ie er nog onder liggen. Een autonome wagen zal nog altijd een zekere remafstand nodig hebben( anders lig je door de vooruit). We moeten eigenlijk vooral af van te focussen op de cijfers. Ongelukken gebeuren altijd, autonome technologie kan dat sterk doen dalen. Een tijdje geleden: 2 auto’s die frontaal op elkaar botsen doordat de ene moest uitwijken voor een fietser die de voorangsregels heeft genegeerd. Een vriend van mij heeft het zien gebeuren en zei dat er absoluut geen andere mogelijkheid was om dat ongeluk te vermijden. Nog iets eerder: een fietser reed een oud vrouwtje aan, waarna ze overleed door haar verwondingen. En zo zit het verkeer vol met gevaren die niet kunnen vermeden worden, bv paarden die je nooit 100% onder controle kan hebben en toch mogen ze de baan op.

We kunnen robotauto’s maken die 100% veilig zouden zijn, er zal altijd wel ongelukken voordoen. Anders moeten we alles en iedereen thuis aan de ketting leggen. Alles wat we doen kan schade toebrengen aan een derde. Las op andere sites dat alleen auto’s volgens de meeste schade toebrengen aan derden. Paarden, fietsers,…. zelf alcohol brengt schade toe aan derden, zelf bij skieén gebeuren er dodelijke ongevallen door een ander. Dat is spijtig genoeg gewoon ‘menselijke selectie’. We kunnen het inperken, maar nooit vermijden.

@scaglietti612: “Indien er niets gebeurd zou de wagen vanzelf aan de kant zetten. Weet niet of dit nu echt waar is of niet.”

De auto begint moord en brand te screeuwen (audio en visueel) en als de bestuurder lang genoeg helemaal niets doet, wordt de auto tot stilstand gebracht en de alarmlichten gaan aan.
Ben niet helemaal overtuigd over die design-beslissing want doe dat op de snelweg en… alhoewel, is vermoedelijk nog beter als doorrijden met een bestuurder die bv. onwel geworden is. Het is een kwestie van “het minst erge kiezen”.

@fijnkonijn: Dus de wagen zal zichzelf wel tot stilstand brengen, maar bv. (nog) niet vanzelf op de pechstrook ‘parkeren’? Nu ja het is een begin. Vind het huidige systeem al zeer goed van de Tesla. Als je onwel wordt of in slaap valt, beter stilstaan op de weg dan volle bak op een ander voertuig of erger voetgangers inrijden. Het gaat toch al in de goede richting op qua veiligheid. Waarschijnlijk dat in de toekomst in geval van beroerte de wagen naar een veiligere plek zal rijden om daar te parkeren en terwijl de hulpdiensten verwittigen.

@scaglietti612: hoe moet een auto weten waar / of er een pech-strook is? Dit is een van de voorbeelden waardoor ik van mening ben dat we nog ver van écht autonoom rijden verwijderd zijn.
MobileEye bijvoorbeeld (wordt oa. door Tesla gebruikt) is zeer indrukwekkend met het “snappen” van de omgeving maar er moet nog veel, héél veel gebeuren. Tesla’s fleet-learning (hive-mind) is wel een goede manier om heel snel heel veel info te verzamelen. Een Tesla maakt bv. een foutje, de bestuurder grijpt in, Tesla begrijpt “oh dat was niet goed dus” en maakt de fout eerstens niet een tweede keer en daarnaast maakt elke andere Tesla die fout, op die plek, vanaf de volgende dag niet meer. Echt heel knap.

@fijnkonijn: Daar heb je ook al een punt in. Er zijn o.a in het verkeer teveel complexe situaties die vaak tegenstrijdig zijn met de programmering van autonome technologie. Soms moet je als bestuurder zelfs de verkeersregels overtreden om juist de veiligheid zoveel mogelijk te bewaren. Denk bv. aan het overschrijden van een doorlopende streep wegens obstakels op jouw rijvak. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat driverless cars nog een hele tijd op zich laten wachten. Heb er wel geen probleem mee met autonome technologie die momenteel vooral de bestuurder ondersteunen en nu al kleine foutjes helpt te voorkomen. Zoals autonoom remmen en dodehoek-sensors.

En inderdaad hetgeen wat momenteel Tesla en later ook andere fabrikanten nu doen is inderdaad indrukwekkend. Bedankt voor de uitleg trouwens. 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.