Elon
Het wordt moelijker en moeilijker om Elon te zijn.

Sinds firmware-versie 7.1 kan je met Tesla’s Autopilot geactiveerd hooguit vijf kilometer harder rijden dan de geldende maximumsnelheid. Deze schaamteloze transgressie van de regels was echter een doorn in het oog van de heilige boontjes bij Tesla. Na een aantal tragische ongevallen met Autopilot en de negatieve publiciteit die daaruit voortkwam is de elektro-fans uit Palo Alto er veel aan gelegen om alle zweem van gevaar van zich af te werpen.

Dat de klanten van Tesla dit niet altijd kunnen waarderen is geen geheim. Velen vinden de extra veiligheidsmaatregelen die de fabrikant heeft doorgevoerd storend. Zo werd er in september nog een nieuwe update doorgevoerd aan de software waardoor men in meer situaties naar het stuurwiel moet grijpen om de auto een seintje te geven dat je nog leeft en dat ook graag zo wilt houden.

Goed voor de veiligheid misschien, maar Autopilot schiet daardoor wel enigszins zijn doel voorbij. Fans van Autopilot beschouwen de waarschuwingen die de auto geeft vaak als betuttelend. Thuis word je al verteld wat je moet doen door moeders de vrouw en op die spaarzame momenten die je dan nog voor jezelf hebt in de auto, gaat dat gekke ding je micro-managen.

Bij de nieuwste update wordt nu dus dat kleine beetje marge die Tesla-rijders hadden om iets harder te rijden dan toegestaan pardoes de prullenbak in gegooid. De auto signaleert hoe hard je op een bepaald stuk weg mag rijden en houdt zich vervolgens strikt aan die snelheid. Niet echt handig als je lekker over de linkerbaan wil cruisen dus. Maar wacht, er is meer ellende!

Er sijpelen namelijk al wat berichten dat het registreren van de snelheidslimiet niet altijd werkt en dat de auto daardoor zich als een trage slak door het verkeer beweegt. Zo plaatste Jason Hughes onderstaande foto op Twitter.
faal
Het bijschrift luidt:

“Enough is enough. @TeslaMotors, I demand that you remove these broken and ridiculous restrictions that unsafely limit speed erroneously. Now.”

Kortom, mensen zijn salty. Gelukkig heeft Elon Amber nog.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“I demand that you remove these broken and ridiculous restrictions that unsafely limit speed erroneously. Now.”
Ben je verplicht om de auto-pilot te gebruiken dan? Beetje hypocriet om Tesla van gevaarlijk gedrag te betichten als jij er bewust voor kiest het systeem in te schakelen.

@felixf: je bent niet verplicht het te gebruiken maar Tesla is wel verplicht het niet slechter te maken. Het is niet de eerste keer dat Tesla iets in het veld uitrolt dat eigenlijk nog niet af is.

@mashell: ik heb begrepen dat de restrictie alleen geldt buiten de snelwegen om, oftewel daar waar autopilot volgens Tesla momenteel nog niet voor ontwikkeld is, zoals vanaf het begin al in de handleiding van autopilot stond vermeld.

Gewoon zelf rijden:)

Het zal mij niets verbazen als een overheid autonoom rijden (op bepaalde trajecten) zal gaan verplichten. Ik hoop dat die dag pas over 100 jaar plaatsvind. Laat eenieder die keuze lekker zelf maken.

Ten eerste: Het is Autopilot, niet AutoPilot.
Ten tweede: Dit geldt niet voor snelwegen, enkel N-wegen e.d.
Ten derde: 7.1? We zijn al voorbij 8.0 hoor.

@stfu: Of je doelt op de echte 7.1? Afijn, dan kan ik je vertellen dat je zeker wel harder kan rijden met Autopilot aan.

@stfu: het is dan ook Fake News

Een overgeneralisatie op basis van 1 bericht van 1 user die Jaapiyo overgeneraliseert tot een artikeltje zonder het ooit zelf geprobeerd te hebben of bij anderen gecheckt te hebben.

En misschien eens leuker nieuws ook eens op de fp zetten? Zoals:
https://electrek.co/2016/12/22/tesla-consumer-reports-owner-satisfaction-ranking/
of:
https://electrek.co/2016/12/21/tesla-new-software-update-supercharger-key-fob/

@stfu: Rustig maar hoor. Jouw auto is nog steeds de goeiste….

@e34m5touring: “ho ho, ik wist niet dat je boos werd”

Ga dan lekker zelf rijden als je haast hebt, stelletje zeurkousen.

Ik vind het niet een gek idee dat de auto maar 5 km harder gaat als de toegestane snelheid wanneer auto pilot aan staat. Wil je harder? Dan ga je zelf weer rijden. Zijn we zo lui geworden dat we niet eens meer zelf willen sturen? Ik vind dit echt een typisch geval van ‘first world problems’. Het is inderdaad wel gevaarlijk als het systeem denkt dat de max 60 is terwijl deze op 120 ligt. Maar jij bent bestuurder dus jij bent verantwoordelijk, niet de auto of de fabrikant.

@deora: wie is verantwoordelijk voor het correct functioneren van de airbag, het zuur, het rempedaal, de abs etc? Dear fabrikant. Wie is verantwoordelijk voor het correct functioneren van rijhulpsystemen, ook de fabrikant.

Nochtans kan je op de snelweg 160 op AP rijden met versie 8.0. Volgens mij is dit enkel op secundaire wegen, maar ik kan me vergissen.

Typisch Testla piloten

Als je van A naar B wilt komen en geen zin hebt om zelf te sturen, neem dan gewoon het openbaar vervoer

De model X herkent ook (iig snachts niet) de “100 tussen 6-19” borden niet. Wat natuurlijk geen probleem is als je lekker door wilt karren, maar het lijkt me inderdaad vrij hinderlijk om niet te hard te mogen rijden.

Verder vind ik wel dat de zelf-rij functie prima zijn werk doet. Zolang je gewoon op lange snelwegen dat ding aan zet is er niks aan de hand, in de stad wordt het al heel snel hinderlijk. Zeker als je niet alle tijd van de wereld hebt.

Zo te zien was het ook erg mistig 🙂
Overigens stelt die Autopilot meneer Jason Hughes wel in staat om tijdens het rijden met zijn mobieltje dat hij met twee handen vasthoudt een foto te maken van het infoscherm in zijn Tesla. En dan wel klagen dat de Autopilot zijn snelheid afremt. Die Autopilot is dus nog veel slimmer dan die Jason : die ziet namelijk dat hij totaal niet bezig is met autorijden maar met afgeven op zijn eigen auto waarvan ik aanneem dat hij hem zelf heeft gekocht en dat het niet (de Autopilot van) Tesla was die die auto op hem afstuurde.

Cruisecontrole van voor de oorlog. Lekker op 220km/h , geen autopilot nodig.

Gewoon zelf rijden joh. Autonoom rijden is voor OV gebruikers

Komt nooit autonoom

@ff40: inderdaad… Een personal computer, wie wil dat nou, of een autotelefoon, laat staan een mobiele telefoon. Wat, een smartphone of tablet… De wereld op zijn kop. Verandering moeten we vooral niet willen.

Eerst een systeem in schakelen dat je zelf nauwelijks meer iets hoeft te doen en daarna zeiken dat het systeem een andere snelheid rijd dan dat jij wilt, sommige mensen snappen het ook echt niet.

Als ik die twitterfoto zo eens bekijk gaan de MPH versies dus harder dan de KM/U modelletjes

Ach, in Aleppo kwamen vandaag weer 20 kinderen om. Lekker boeiend zo’n tesla restrictie…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.