De rechtszaak die Tesla tegen het Britse Top Gear van de BBC had aangespannen is door de Californische automaker verloren.

‘Nooit onder de 20%’
Tesla heeft de makers van Top Gear beschuldigd van smaad en kwaadwillige onwaarheden. Het gaat om een autotest uit 2008 waarin Jeremy Clarkson de elektrische Tesla roadster test op het Dunsfold Parkq waar het beroemde circuit – een oud vliegveld – is gelegen. In de bewuste Top Gear-aflevering werd gesuggereerd dat de Roadster zonder stroom kwam te staan, terwijl Tesla claimt dat de batterijlading destijds nooit onder de 20% is geweest. Samen met nog een aantal aannames dat de Roadster mankementen zou vertonen, bijvoorbeeld dat de remmen een keer dienst weigerden, was dit in maart 2011 reden genoeg om een rechtszaak tegen het Tv-programma en de BBC te starten.

Top Gear werd eerder al in het gelijk gesteld, In het hoger beroep waarin Tesla bewijzen van inkomstenderving moest aanleveren, is rechter Martin Moore-Bick bij de eerdere uitspraak gebleven. Tesla verliest.

Andy Wilman, de producer van Top Gear, is blij dat de rechtbank in hoger beroep blijft bij de eerdere uitspraak.

Het bewuste fragment uit de Top gear-aflevering kun je oa hier terugzien.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Top gear wins, had ik niet verwacht.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.