Californië deelt kredieten uit voor iedere verkochte emissievrije auto (ZEV), waarmee de fabrikant het recht krijgt om auto’s met uitstoot te verkopen. Voor een EV-fabrikant zoals Tesla is dit zeer interessante handelswaar.

Californië heeft te kampen met grote hoeveelheden smog in de lucht. Om dit probleem tegen te gaan, wordt er van fabrikanten verwacht dat zij een ZEV aanbieden. Zelfs als er weinig interesse is voor de elektrische of op waterstof aangedreven motor. Wil de fabrikant ook auto’s mèt uitstoot verkopen, dan moeten er voldoende kredietpunten op tafel worden gelegd.

Volgens de LA Times kan Tesla tot 35.000 dollar extra verdienen per verkochte Model S. Omdat Tesla geen auto’s met uitlaatgassen produceert, hebben zij op dit gebied weinig aan de ZEV kredieten. Echter, fabrikanten die zelf geen emissievrije auto’s produceren, staan te springen om deze “vrijbrieven voor verkoop”. Een Wall Street analist heeft berekend dat Tesla dit jaar alleen al 250 miljoen dollar aan de doorverkoop kan verdienen, en noemt de kredieten één van de belangrijkste redenen dat het 10 jaar oude bedrijf het zo lang heeft uit kunnen houden.

Hoewel dit goed nieuws is voor Tesla, zijn andere fabrikanten niet zo blij met de Californische regels op het gebied van autoverkopen. Om aan de nodige ZEV kredieten te kunnen komen, is de verleiding groot om ze bij Tesla te kopen. Uiteindelijk wordt de EV-fabrikant gefinancieerd door de concurrentie. De Air Resources Board reageerde hierop met verwijten van jaloezie jegens Tesla. Zij kijken alleen naar de luchtkwaliteit; “We are not in the car business”.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Of de andere fabrikanten gaan ook gewoon zelf innoveren? Dan krijgen ze die credits ook.

En dan niet zulke trieste auto’s op de markt brengen met een range van 120km om maar aan credits te komen.

De idee dat een concurrent meebetaald aan R&D kosten is natuurlijk lachwekkend….. bazig

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.