Tesla Model X in basisconfiguratie
De duurste Tesla’s worden duurder.

De auto’s die zonder enige twijfel ware leasetoppers zijn gebleken worden van de markt gehaald. De Tesla Model S 75D en Model X 75D. Deze beide Tesla’s hebben een accupakket met een capaciteit van 75 kWh. Die uitvoeringen worden niet langer aangeboden, wie er toch eentje wil moet haast maken volgens Elon Musk. Vanzelfsprekend deed hij zijn uitspraak op Twitter:

Het hoe en waarom wordt verder niet toegelicht, maar dit betekent in ieder geval dat Tesla’s er niet goedkoper op worden. De Tesla Model S 100D heeft een vanafprijs van € 113.320, de Tesla Model X 100D kost minstens € 117.820. De tijd dat de grootste Tesla’s minder dan een ton kostten lijkt dus achter ons te liggen. Met accupakketten van 100 kWh is het rijbereik wel aangenaam hoog en hoeft er dus minder vaak te worden gestopt bij een Supercharger.

Gelukkig is de komst van de Tesla Model 3 nabij, reserveringshouders krijgen de auto in februari geleverd, iedereen die nu bestelt schijnt in maart te kunnen rijden. Uiteraard kunnen aanvankelijk alleen de duurste uitvoeringen worden besteld, met het Longe range accupakket van 80 kWh. Alsnog ligt de prijs dan niet veel hoger dan die van een gelijk presterende en gelijk uitgevoerde BMW 3-serie.

Beeld: een Tesla Model X 100D in basisuitvoering


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ben benieuwd. Zal toch ook globaal de best verkochte S/X zijn schat ik in.

Zou het dan betekenen dat ze binnenkort met een 80D (a la model 3 LR) komen?

P.S. is in Amerika de 60(D) nog leverbaar ? Ik meen dat ze zelfs de model X in die configuratie verkochten.

Ik voorzie een mega order van Schiphol Taxi BV.

Ik denk dat accupakketten net als pc’s steeds iets beter worden. Wellicht vindt Tesla de 75kw pakketten achterhaalt en stopt zij zodoende met leveren?!

@ghost: Zal mij ook niet verbazen als de hardware al die tijd precies hetzelfde is geweest.

@fmgarcia: De model3 is uitgerust met een nieuwe generatie accucel, dus kans is groot dat er een upgrade aankomt. Tevens gaan de numerieke aanduidingen de deur uit en gaat de type duiding van Model3 gehanteerd worden; Mid Range, Long Range, Performance etc.

@fmgarcia: Dat is ook het geval. Tijdens de bosbranden in Californië laatst werden alle tesla “over the air” geüpgraded naar 100kwh

@porscheboy: fake news

@porscheboy: Lees het eens goed. Er bestaat geen software gelimiteerd 100kWh pack. Slechts een beperkte oplage software gelimiteerde ’60’ kWh modellen kunnen geüpgraded worden naar 75 kWh.

@ghost: Uiteraard verbeterd de techniek elk jaar. Het 75 kWh(!) pakket heeft dezelfde celchemie als de 100 kWh versie, die nog wel bestelbaar is. Later dit jaar krijgen de S en X nieuwe accupakketten.

Laatst voor het eerst langere tijd gereden in een model s en vraag me toch heel sterk af of dit de toekomst is. Je bent constant bezig met dat balkje linksonder in dat scherm. Voor dagelijks verkeer is het goed te doen maar verder is het toch vooral irritatie

Volgens mij werd de S75D enorm veel verkocht, dus dit verbaast me nogal. Bij de X niet zo, daar valt het bereik dan toch gauw tegen. Zou mooi zijn als er nog een gave upgrade komt van beide modellen, zodat ze wat moderner worden – net als de Model 3.

@stfu: vindt je de model 3 echt moderner? Zitten wel een paar andere gadgets op zoals het ventilatierooster en keycard.. maar verder? Ik zou het bij de model S houden

Later dit jaar staat er een ‘refresh’ (Tesla doet daar niet echt aan) op de planning. Naar het schijnt komen de 2170 (of een nieuwe variant) cellen ook naar de S/X. Met 100- en 125kWh accupakketten. Dit moet haast wel de reden zijn, niet slechts het distantieren van de Model 3.

Tesla gaat de numerieke type aanduiding vervangen voor die met de Model3 is geintroduceerd; Long Range, Mid Range, Performance – tevens heeft de Model 3 een nieuwe generatie accucel, dit zal ook nu wel zijn gang maken naar de X en S.

Ja ja een prijs rond de ton. En dan loopt onze overijverige overheid te mekkeren dat ze willen dat iedereen elektrisch gaat rijden (of het stroomnet in NL dat wel aankan als iedereen gaat laden hoor je niemand over) en mensen dan 6000 euro subsidie daarvoor krijgen haha. Succes maar die maffe onrealistische klimaatakkoordafspraken voor 2035 gaan NIET gehaald worden!

@venividivici: jij kan zelf ook die 6k krijgen. Waar baseer jij je angst voor het stroomnet op?

@bmohnee: Die subsidies moet de burger zelf ophoesten dus ik hoef die 6k niet. En van dat stroomnet is geen angst, maar een feit omdat het huidige stroomnet de vraag van zoveel opladende auto’s niet aan kan en eruit klapt.

@venividivici: subsidies moet de burger zelf ophoesten? Geheimpje: bijna alles wat de overheid uitkeert komt van een natuurlijk persoon die belasting heeft betaald. Dat is juist het systeem.

@venividivici: Dat is geen feit. Als je de rapporten van TenneT leest kunnen ze de voorspelde groei de komende decennia prima aan. Het is niet dat er meteen 5 miljoen auto’s dag en nacht staan te laden. Auto’s rijden gemiddeld 35km per dag…

@laptom: Ja TenneT zal het vast wel aankunnen, maar het gaat om het opgewekte stroomaanbod wat door dat kabelnet gaat.

@bmohnee: niet zo vreemd, voorbeeld; ik heb een stekker hybride auto en die auto, zorgt nu voor 50% verbruik en dan staat de auto niet eens elke dag aan de stekker, anders schat ik in ca 75%. Vooral het snelladen is een utopie en zeker als je meer vermogen wil hebben.

Ik had graag van Autoblog vernomen welke 3-serie van 58k in 4.7 sec op de 100 zit. Of in 3.5sec op de 100 voor 10k meer…..

@mcshine: https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-m3-3-serie-akrapovic-tv-aut-harman-kardon-benzine-grijs-00cb70a0-d1a2-40b8-977a-4aebfb3c388a

@porscheboy: Zelfs een half decennium oud voldoet hij niet eens aan de voorwaarden… 😂

Off-topic : Wel een mooi “broembroem”-exemplaar al had de kleurkeuze wel wat spannender gemogen..

Terecht punt. Een fatsoenlijk uitgevoerde BMW 320, diesel dan wel benzine. Veel meer kan er voor dat geld niet worden verwacht. In het verleden waren de plugins al helemaal duur en dat heeft vergeleken met eender welke Tesla zo ongeveer nul rijbereik.

een BMW 3 voor 80k euro…dan moet dit al wel het topmodel zijn en heb je wel geen kaal interieur

Dit is toch niet zo moeilijk? Kijk naar wat er op de markt is/komt van de echte autobouwers. Goedkoper met dikkere accu dan 75kw (en beter waarschijnlijk). Check de Audi.

Dus, Tesla gaat binnenkort de zwaardere accu’s aanbieden voor de huidige 75kw prijzen en reageert daarmee op de opkomende concurrentie. Zijn tweet is alleen bedoeld om te proberen de verkopen te pushen. Gewoon doorzichtige marketing van deze sjaggeraar.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.