Tesla Semi
Altijd de juiste bandenspanning, dus te allen tijde zo efficiënt mogelijk op weg.

Het nieuws over de Tesla Semi blijft binnendruppelen. Eerder werd al bekend dat de vrachtwagen een hoge kilometerstand moet kunnen halen en nu blijkt dat er een automatisch bandenspanningssysteem gemonteerd gaat worden. Dat scheelt weer voor de chauffeur, want nu hoeven de banden niet eens in de zoveel maanden op spanning te worden gebracht. Ook draagt dit uiteraard bij aan een lager stroomverbruik.

Dat de Tesla Semi de beschikking krijgt over dit automatisch bandenspanningssysteem, of Automatic Tire Inflation Systems (ATIS), blijkt volgens Elektrek.co uit een patentaanvraag. Direct wordt ook het probleem verholpen waarmee militaire voertuigen met een automatisch bandenspanningssysteem kampen. Het probleem is dat de lucht door holle aandrijfassen wordt geleid, maar dat vervuiling ontstaat in het roterende verbindingsstuk tussen de luchtopslag en de as. Op een gegeven moment werkt het systeem dan niet meer.

Het systeem van Tesla zit wat ingewikkelder in elkaar, om niet te zeggen doorwrocht. Er is een regeleenheid en er zijn veel luchtuitlaten, ook is er voorzien in een extra afdichtingslaag die moet voorkomen dat er lucht ontsnapt.

De Tesla Semi moet in 2019 in productie gaan en krijgt uiteraard concurrentie van andere vrachtwagens met alternatieve aandrijflijnen. Zoals bijvoorbeeld de Nikola One en Two.

Beeld: Tesla Semi in het wild, in dit geval bij UPS


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Unique selling points creëren… lekker bezig daar bij Tesla.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.