Vannacht heeft Tesla haar plannen onthuld voor het Superchager snellaad-netwerk. De Model S kan bij deze laadstations – mits uitgerust met een 60 of 85 kWh accupakket- in 30 minuten voor de helft worden opgeladen. Dit is vele malen sneller dan bij reguliere snelladers zoals we die nu kennen.

De Superchargers van Tesla, die niets te maken hebben met het superchargerbegrip voor verbrandingsmotoren, worden bij speciale stations geplaatst langs snelwegen en andere ‘drukke verkeerspunten. Model S-eigenaren kunnen daar in de toekomst gratis opladen. De laadstroom is voor 100% afkomstig van zonne-panelen. Hiervoor werd de hulp van zonne-energiespecialist SolarCity ingeroepen, niet geheel toevallig een door Tesla CEO Elon Musk opgericht bedrijf. Tesla laat weten dat de opgewekte zonnestroom van een station in 1 jaar tijd meer is dan door Model S-rijders wordt afgenomen, en deze surplus aan energie weer wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet van Amerika.

Er zijn zes laadstations in Californië aangekondigd, die ook delen van Nevada en Arizona ‘beslaan. In 2015 moet de teller op 100 stuks komen te staan. Groen7 kon eerder al melden dat de Supercharger ook in Nederland geïntroduceerd zal worden. Wanneer is nog onbekend, maar Tesla heeft aangekondigd dat de supersnellader in de tweede helft van 2013 naar Europa en Azië komt.

De laders hebben een vermogen van 90 tot 100 Kilowatt. In de toekomst kan dit worden uitgebreid naar 120 kW. Tesla geeft aan dat een Model S met het grootste accupakket (85 kWh) in 30 minuten 150 miles, of 241 kilometer aan range erbij krijgt. Bij een rijsnelheid van 96 km/u zou dit zelfs drie uur extra rijtijd betekenen.

De stroomkracht van Tesla’s Supercharger is overigens niet geschikt voor de Model S met het lichtste batterijpakket van 40 kWh, die overigens nog niet op de markt is, of de Tesla Roadster. De sportieve tweezitter valt dus buiten de boot.

De uitlevering van de Model S zal in Nederland begin 2013 plaatsvinden.

UPDATE: Bekijk hieronder de video van de onthulling.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nog even er bij vermelden: Het is gratis!

Tesla claimed ook dat het gratis zal blijven, je betaald er voor bij de aanschaf van je auto, maar niet voor elke keer opladen.

@widodh: Dat stond er al bij. 😉

“Model S-eigenaren kunnen daar in de toekomst gratis opladen.”

@aldous: Dat is er stiekem in ge-edit 😉 Nee, ik heb er gewoon compleet overheen gelezen…

@aldous: Is trouwens wel handig dat het niet compatibel is met andere systemen dan. Voorkomt weer een ‘free rider’-principe.

allemaal leuk en aardig, maar ik ben bang dat Tesla iets te hard van stapel loopt.

De uitlevering van de model S heeft al vertraging opgelopen. Zorg dan eerst eens dat je dat probleem ondervangt.
In plaats daarvan zijn ze wel druk bezig met de ontwikkeling van toekomstige modellen en laadstations, terwijl de toekomst van Tesla nog lang niet veilig is.

Ik hoop trouwens wel dat er ooit nog op grote schaal Tesla’s zullen rondrijden in NL (en dat er zelf een kan bezitten).

@desoper: Je kan het ook zo zien: Ze denken groot! Elon Musk is iemand die gewoon op lange termijn denkt en doet.

Of het allemaal uit pakt op die manier? Geen idee, ik hoop van wel!

@desoper:
Jij denkt dat er maar 1 persoon (Elon Musk) aan 1 idee (supercharger) per jaar werkt bij Tesla ofzo? Natuurlijk kan dat gewoon allemaal perfect parallel lopen he…

30min is nog behoorlijk lang. Vooral vanuit het standpunt van het aantal klanten die je per dag kan voorzien.

Volgens dezelfde logica – als je veel succes kent dan moet de schaal van die superchargers naar omhoog. Als ze willen lokaal produceren – dan moeten ze lokaal steeds meer energie vinden.

En als je het gratis maakt dan creëer nog meer consumptie – waarschijnlijk. Mensen die lokaal wonen gaan liever hun Tesla daar opladen.

Ik wist niet dat zonne energie al zo effecient kon leveren. Maar het is dan ook op de West Coast te doen. De manier waarop die panelen werden gefabrikeert moet ook nader bekeken worden om te zien hoe milieu vriendelijk dit in het totaal is.

De prijs van die panelen plus onderhoud zit in de prijs van een Tesla. Hoe langer die ermee rijd – hoe meer verlies. Hoe minder klanten gebruik maken – hoe meer winst. Hoe meer Teslas je verkoopt hoe meer winst natuurlijk – maar meer energie consumptie – dus ook een percentage verlies. Als die inderdaad berekend zijn op het genereren van meer energie dan de Tesla eigenaren gaan verbruiken – genoeg surplus omhet lange termijn onderhoud vd supercharger te bekostigen – dan is er een berekend en begrensd aantal Tesla eigenaren.

De batterijen moeten op een bepaald moment vervangen worden – is dit winst voor Tesla? Or part of the service? Het addertje onder het gras voor wie dacht dat het altijd gratis zou blijven?

Als je net tussen twee superchargers woont kan je er niet handig gebruik van maken. Omdat je heen en terug uw lading weer kwijt bent – naast uw tijd.

Ik denk dat de bedoeling is dat mensen meestal thuis opladen en pas het supercharger netwerk gebruiken wanneer ze lange afstanden moeten doen.
Een nieuwe markt is dan ook thuis genoeg energie opwekken om uw Tesla aan de praat te krijgen – en eventueel iets bijverdienen als stroomleverancier. Huizen gaan energie producenten worden – maar dat wisten we al.

Er zit zekere een beperking op van het aantal klanten dat deze service permanent kan gebruiken. Vandaar waarschijnlijk dat het enkel Tesla-compatibel is. Naast 30min wachttijd voor een halve lading bestaat de kans op wachten op andere Tesla eigenaren.

Ik zou zeggen – als een verdere evolutie – kan Tesla autos klaar laden en verhuren aan klanten die dan telkens in een andere auto springen. Noem het de Tesla Fluid Mobility Club – ofzo. En eenmaal bij de grootstad aangekomen krijg je een Segway, T25 of dergelijk karretje. Bus ticket. Hydrogen city cab.

In een Club verband ben je als fabrikant zekerder van bepaalde inkomsten – tegenover de gratis-electriek bij uw Tesla – waar je beloofd blijvend gratis te leveren zelfs al kopen mensen geen nieuwe autos meer.

En misschien – als je dan terug bent van uw reis – staat uw eigen Tesla al klaar en volledig opgeladen voor de laatste etappe naar huis.

De moeilijkheid hierbij is een goede verdeling vd huurwagens bekomen. Maar meestal keren mensen terug vanwaar ze gekomen waren.

Ik zie het wel zitten maar om het volledige wagenpark van de US of A op deze manier te vervangen word best moeilijk. De tussenstations maakt het wel een beetje road-trippy – mochter er daar stimulerende activiteiten rond die laadpunten staan.

Dat Audi concept (of toch door Audi gepresenteert) waarbij aardgas word gemaakt via waterstof gewonnen door electrolyse van water via wind energie lijkt me een viabelere optie. Gas/vloeistof zal misschien de meest energie dense manier blijven om electriciteit op te slaan (tov batterijen). In een toekomst met brandstofcellen (op aardgas bvb) kan elektrolyse ook direct voor electrische aandrijving zorgen.

Als die superchargers inderdaad meer energie produceren dan uitdelen – dan kunnen ze blijven winst maken zelfs al zijn de batterijen uit de electrische wagens gehaalt. Dan kunnen ze aardgas creëeren met hun zonne/wind energie. Dan is uw batterij-Tesla nog weinig waard – maar je hebt wel betaald voor een zonne energie station. Beter dan aan het petro-dollar monopolie zeker. En terwijl heb je relatief gratis rondgereden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.